Instellingen

Na Willem-Bos-hype voert nu Haagse CDA'er campagne met bijzondere foto's

DEN HAAG - Het Haagse CDA-raadslid Michel Rogier voert campagne door op alle foto's met de duim omhoog te poseren.

door Hans Hemmes

Anders dan Willem Bos van D66 uit Zoetermeer gebruikt hij geen photoshop om de indruk te wekken dat hij er overal in de stad als de kippen bij is. Het photoshoppende raadslid werd vorige week een hype op internet. Rogier laat zich fotograferen op plekken, waar hij dingen wil veranderen. Zo staat hij bij een tramlijn, tussen straatvegers en in de voedselbank. En iedere keer steekt hij zijn duim omhoog.   

In Loosduinen is hij inmiddels bekend als 'de man met de duim.' Volgens de nummer 3 op de kandidatenlijst zit het gebaar in zijn genen en heeft hij het dus niet verzonnen als gimmick voor de campagne. Zijn vader zou altijd al de duim omhoog hebben gedaan als positief teken. Rogier zegt graag de zonnige zijde van het leven te willen zien.

Torens beklimmen

Er is maar 1 plaatje waar hij met duim omlaag staat. Dat is bij de Abdijkerk, het oudste gebouw van Den Haag, waarvan de klok al een tijd stil staat. De foto's maakt hij niet zelf, het zijn geen selfies. Een vaste professioneel fotograaf die ook illustraties maakt voor het Weer op RTL vergezelt hem. Hij laat het kandidaat-raadslid allerlei torens beklimmen en zich door smalle gaten wurmen voor de beste plaatjes.

Hij is met zijn pose inmiddels zo ingeburgerd dat anderen al de duim omhoog steken als ze hem zien. Maar zit er nog een verborgen boodschap in, bijvoorbeeld een oproep om Rogier te liken op Facebook? Daar is volgens de politicus geen sprake van. Sterker nog: misschien heeft Facebook de duim wel van hem afgekeken! Maar dat lijjkt uitgesloten, aangezien Facebook juist deze week het tienjarig bestaan viert.