Instellingen

'Mensen gaan Scheveningse boulevard langer mijden door kerntop'

© anp

DEN HAAG - De elf horecazaken aan de Scheveningse boulevard die tijdens nucleaire top moeten sluiten, zullen per onderneming een omzetverlies hebben van ongeveer 35.000 euro. Dat is de inschatting van Björn Dijl, eigenaar van Crazy Pianos op de boulevard.

De ondernemers, die aan de boulevard informeel zijn georganiseerd, denken dat klanten de boulevard veel langer zullen mijden dan de twee dagen die de top duurt. 'Als er wordt gecommuniceerd dat iedereen Den Haag en Scheveningen moet mijden, laten mensen ons waarschijnlijk veel langer links liggen. Je denkt dan al snel maar even niet hier te komen tijdens de voorbereidingen, terwijl het best leuk kan zijn om een bak koffie te komen doen bij een tijdelijke 'Berlijnse muur'', zegt Dijl.

Maandagavond maakte burgemeester Jozias van Aartsen (VVD) bekend dat het Kurhaus en een deel van de boulevard achter slot en grendel verdwijnen. Het strand blijft wel bereikbaar.

Geen compensatie voor ondernemers

De gemeente Den Haag heeft de ondernemers deze week nog eens laten weten dat ze niet worden gecompenseerd voor de schade. 'We zien het nationaal belang in van zo'n gigantische veiligheidsoperatie', zegt Dijl. 'We willen daarom ook niet gaan klagen als de gemiddelde kroegbaas, maar we maken ons wel zorgen.' Die zijn ook geuit naar burgemeester Van Aartsen; vooral over de communicatie, maar Van Aartsen geeft de media de schuld over de bereikbaarheid van de stad tijdens de top. Die zouden onterecht melden dat Den Haag 'hermetisch' is afgesloten.

Dijl en de zijnen beseffen dat ze juridisch gezien niet sterk staan als ze voor het omzetverlies bij de gemeente aankloppen. De zaken sluiten van zondag 23 tot en met dinsdagmorgen 25 maart. De ondernemers zien het gelaten aan, net als een woordvoerster van Koninklijke Horeca Nederland (KHN), afdeling Den Haag: 'Tegenover deze operatie moeten we een positieve houding aannemen en kijken naar het algemeen belang. Het is vervelend, maar aan de andere kant wordt er ook reclame gemaakt voor Den Haag. Overal ter wereld zullen beelden over deze top op televisie verschijnen.'