Instellingen

Tweede Kamer wil uitleg over kapotte wissels na chaos rond Den Haag

Trein NS en NS personeel
Trein NS en NS personeel

DEN HAAG - De Tweede Kamer wil opheldering van staatssecretaris Wilma Mansveld over de problemen op het spoor. Aanleiding zijn de spoedreparaties van vier kapotte wissels bij Den Haag en Rotterdam woensdag in de avondspits, waardoor het treinverkeer in een deel van de Randstad werd ontregeld en veel treinreizigers flinke vertragingen opliepen.

Op initiatief van D66 moet Mansveld snel een brief over de gang van zaken naar de Kamer sturen. Ook komt er een debat over de kwestie, zo is donderdag besloten.

De staatssecretaris zei eerder op de dag dat ze het 'heel vervelend' vindt dat treinreizigers last hebben gehad van de spoedreparaties. Maar veiligheid staat voorop. Die afweging zal zeker zijn gemaakt, zei Mansveld. Ze moest nog worden bijgepraat over de exacte aanleiding van de storing en de manier waarop de werkzaamheden zijn uitgevoerd. Maar blijkbaar vond spoorbeheerder ProRail het noodzakelijk de problemen met de vier wissels acuut te verhelpen. 'Ik begrijp dat het heel ongelukkig is voor de reizigers. Tegelijkertijd gaat het om een stuk veiligheid', aldus Mansveld.

Feiten op een rijtje

Ze wil eerst de feiten op een rijtje hebben voordat ze erover oordeelt. Aanvankelijk gingen er geruchten dat er sprake was van een werkonderbreking of wilde staking van het personeel van ProRail. Maar 'daar heb ik absoluut geen berichten over meegekregen', zei Mansveld. ProRail ontkende eerder al dat medewerkers hun werk hadden neergelegd.

Veel reizigers klaagden over de gebrekkige informatie die ze over de storing kregen. Mansveld kan dat niet beoordelen. De informatie naar reizigers moet volgens haar zo goed mogelijk zijn. Ze zou het vervelend vinden als dat woensdagavond niet het geval was.

'Spoorwissels controleren'

Vakbond FNV Spoor wil dat alle spoorwissels in het land worden gecontroleerd. 'De vakbond heeft haar eigen mening over wat er aan de hand is. Ik wil eerst weten wat er is gebeurd', aldus Mansveld. Momenteel wordt de staat van het spoor al onderzocht, wat elke 5 jaar gebeurt.