Campagnewinkels tegen leegstand in Den Haag

DEN HAAG - Politieke partijen profiteren van de leegstand in Den Haag. In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen op 19 maart hebben flink wat partijen in de binnenstad tijdelijk een ruimte kunnen huren voor campagneactiviteiten.
Onder andere de Haagse Stadspartij, D66 en het CDA hebben een campagnepand geopend. Ook GroenLinks heeft zich aangesloten bij deze trend en opent vrijdagmiddag een ruimte op de Herengracht.

Posters en folders

D66 zit met een campagnewinkel aan de Korte Poten. Op de ramen hangen grote D66-posters en binnen liggen folders, posters, buttons en ander campagnemateriaal. Ook een bord met persoonlijke wensen van kiezers siert de muren.
'We willen zichtbaar zijn’, zegt Robert van Asten, de nummer 3 op de kieslijst van D66. ‘Persoonlijk contact met kiezers werkt toch altijd het beste. Regelmatig lopen mensen bij ons binnen voor een gesprek. Daarnaast gebruiken wij de winkel om te vergaderen.’

Leegstand

Het openen van de winkel is bovendien goed voor de leegstand in de stad. Van Asten: ‘Er staat op sommige plekken in de stad vrij veel leeg. Daardoor is het voor ons mogelijk om deze locatie tijdelijk te huren voor een gunstige prijs. Na de verkiezingen zijn wij weer weg maar hopelijk hebben we anderen op een idee gebracht en zal er vaker tijdelijk gehuurd worden. Dat is goed voor de uitstraling van een winkelstraat als de Korte Poten.’ 
‘We doen dit om onze zichtbaarheid te vergroten,’ zegt ook CDA-lijsttrekker Karsten Klein. Het CDA heeft een groot pand op de Fluwelen Burgwal. Ook hier grote winkelruiten waarop posters prijken van het CDA en binnen veel campagnemateriaal.
'Deur staat altijd open'
‘In ons ‘campagnehuis van de toekomst’ voeren we wekelijks overleg met ons campagneteam,’ zegt Klein. ‘Het werkt dus als een soort campagnekantoor. Maar daarnaast staat de deur ook altijd open voor mensen die zomaar even langs willen komen voor informatie.’
Dat is ook nadrukkelijk de bedoeling van de campagnewinkel van de Haagse Stadspartij aan de Driehoekjes. Dit is een veel ruiger pand dan de gelikte huizen van D66 en het CDA. Door de kale betonnen muren en vloeren lijkt de ruimte meer op een kraakpand dan op een kantoor. Er is een klein beetje elektriciteit, een blower zorgt voor een beetje warmte en water halen doet het campagneteam bij de buren.
‘Geregeld lopen hier mensen binnen om een poster te halen voor achter de ramen of voor informatie over de Stadspartij,’ vertelt Joeri Oudshoorn, winkelmanager en de nummer vier van de kieslijst van de Haagse Stadspartij.
Lid worden
En hij heeft gelijk. Een jongedame van 22 jaar komt binnenlopen. ‘Ik fietste langs en dacht, laat ik eens binnenstappen.’ Ze wil misschien lid worden van de Haagse Stadspartij, vooral omdat ze het eens is met het standpunt van de partij over het stille Zuiderstrand, de inzet van de HSP voor het surfdorp FAST en culturele evenementen als Langweiligkeid. Met een poster en een T-shirt verlaat ze de winkel, met achterlating van haar mailadres.