Instellingen

Vijf vragen over kapotte wissels rond Den Haag Centraal

DEN HAAG - Het treinverkeer tussen Den Haag Centraal en Utrecht Centraal blijft tot zaterdagochtend 02.00 uur ontregeld, als gevolg van een kapotte wissel. Die wissel is de laatste van vier kapotte wissels die spoorbeheerder ProRail woensdag ontdekte. Het treinverkeer werd woensdag, middenin de avondspits, tien minuten stilgelegd om te kijken welke sporen nog veilig waren en welke niet. Vijf vragen over de kapotte wissels:

Hoe controleert ProRail wissels?

Spoorbeheerder ProRail laat speciale meettreinen over het spoor rijden. Deze meettreinen maken foto's van de omgeving, die dertig punten analyseren, waaronder wissels. Die foto's worden vergeleken met het oorspronkelijke ontwerp, een soort nulmeting. Als de foto te veel afwijkt van hoe de situatie zou moeten zijn krijgt de meldkamer van ProRail een seintje.

Wat gebeurde er woensdag?

Op die bewuste woensdag ontving de meldkamer dus een melding dat de situatie op het spoor bij vier wissels onveilig was. Hoewel die waarneming gebaseerd is op een computer neemt een mens uiteindelijk de beslissing het treinverkeer stil te leggen. 'Maar er zijn wel strikte protocollen en wetgeving, die duidelijk omschrijven wat er op zo'n moment moet gebeuren', laat een woordvoerder van ProRail weten. 'Op basis van de gegevens van de meettrein konden we niet anders beslissen dan het treinverkeer stil te leggen.'

Hoe vaak rijdt zo'n meettrein?

Dat verschilt per traject. Dat kan één keer per jaar zijn, maar ook vaker. 'In de Randstad rijden meer treinen en zijn er meer werkzaamheden, dus het kan goed zijn dat de meettrein op het traject in kwestie vaker rijdt', volgens de woordvoerder. ProRail onderzoekt momenteel of het écht noodzakelijk was om het treinverkeer stil te leggen, hoewel de cijfers geen ruimte lieten. Onderdeel van dat onderzoek is achterhalen wanneer de meettrein voor het laatst gegevens door heeft gegeven. Een conclusie zou kunnen zijn dat dat vaker moet gebeuren.

Dus die 'onveilige situatie' was misschien al een week oud?

Dat zou kunnen. Als de melding van een onveilige situatie eerder, of later was binnengekomen, was het treinverkeer ook eerder of later stilgelegd.

Hadden ze dan niet even twee uurtjes kunnen wachten? Zodat die chaos niet midden in de spits aan de gang was?

'Draai het eens om', zegt de woordvoerder van ProRail. 'Stel er was een trein ontspoord en er was iemand overleden, omdat wij twee uurtjes wilden wachten, zodat de spitsreiziger er geen last van zou hebben...' De protocollen en de wet geven nu eenmaal geen andere keuze: als de rode vlag omhoog gaat, moeten er maatregelen worden genomen.