Instellingen

Verkiezingsdebat in Rijswijk: stadhuis, betaald parkeren en pontje Keereweer

Plaatsnaambord gemeente Rijswijk

RIJSWIJK - Het oude stadhuis van de gemeente Rijswijk aan de Generaal Spoorlaan staat al jaren leeg. De bedoeling was dat er een nieuwbouwproject zou komen. Dat ging niet door. De leegstand kost de gemeente zes ton per jaar. De vraag is dan ook of het niet beter is als de gemeente weer helemaal terug verhuist.

Terug naar de oude plek sluit Onafhankelijk Rijswijk niet uit. 'We zouden een extra servicepunt voor paspoort en rijbewijs in het oude pand kunnen maken. En ook de oude raadszaal weer ingebruik kunnen nemen.' René van Hemert van de VVD denkt dat het beter is als een paar onderdelen terug gaan. 'Het trouwen zou prima kunnen op de oude locatie. En als we geld zouden hebben, zo er nog meer mogelijk zijn. Bijvoorbeeld het opknappen van het pand, maar die zak met geld hebben we gewoon niet', zegt Van Hemert.

Onafhankelijk Rijswijk denkt een oplossing te hebben gevonden voor het geldprobleem. 'Als externe partijen het pand kopen dan kan de gemeente delen van het pand huren', legt Dick Jense uit. Daar moeten wel ondernemers voor gevonden worden. 'De economie trekt nu weer aan dus hopelijk komen er ook meer investeerders die het oude stadhuis willen kopen', hoopt Jense.

Betaald parkeren

Sinds het betaald parkeren in het Haagse stadsdeel Laak is ingevoerd, hebben de Rijswijkse wijken Cromvliet, Welgelegen en Oud Rijswijk overlast van Haagse auto's die de gratis parkeerplekken in beslag nemen. 'We moeten dit probleem integraal aanpakken', zegt Marloes Borsboom van GroenLinks. 'Dus laten we dan parkeervergunningen invoeren.'

SP is fel tegen parkeervergunningen. 'Bovendien is het een waterbedeffect, want als wij nu betaald parkeren invoeren in de wijken bij Laak, verplaatst het probleem zich weer verder Rijswijk in', zegt Björn Lugthart. 'Misschien moeten we dan in heel Rijswijk de vergunning invoeren', oppert Borsboom. CDA wil het liefst niet aan de vergunning. 'We zijn absoluut niet tegen auto's, maar auto's die niet in Rijswijk horen moeten terug naar Den Haag. Het is dan ook aan de gemeente Den Haag om dit te handhaven', legt Wim Mateman van het CDA uit.

Pontje Keereweer weer terug

Na een botsing met een binnenvaartschip besloot de gemeenteraad in 2012 dat het pontje Keereweer moest stoppen met varen. Nu gaan er toch weer stemmen op om het pontje terug te laten keren. 'Er is onder de inwoners van Rijswijk veel draagvlak voor het pontje', zegt Henny van der Horst-van Roon van Gemeentebelangen. 'Bovendien moeten we de historie van Rijswijk waarborgen en dat kan met de terugkeer van de Keereweer.'

De Partij van de Arbeid vraagt zich hardop af of heel Rijswijk op het pontje zit te wachten. 'Maar een klein deel wil 'm terug. Bovendien is er geen geld voor', legt Yvonne Hagenaars uit. D66 trekt dat in twijfel. 'Er is wel geld voor vier bruggen, waarbij de vierde nog gebouwd moet worden. Dat geld kan ook gebruikt worden voor een pontje', vindt Constantijn Dolmans.

De Omroep West-verkiezingskaravaan

In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen trekt Omroep West door de regio, met de Verkiezingskaravaan. Iedere werkdag bezoeken we een andere gemeente. De dag wordt afgesloten met korte live-radiodebatten vanuit een kroeg. We praten over hete hangijzers in de gemeente met kleine discussies en vooral veel verschillende meningen, een gesprek met politici en vooral met ‘gewone’ mensen. Publiek is meer dan welkom!