Instellingen

Verkeersbordenmakers druk met kerntop

Kerntop- Verkeersborden beplakken

DEN HAAG - ‘Verboden te parkeren van zondag 23 t/m dinsdag 25 maart’, ‘Afrit A4 dicht ivm nucleaire top’, ‘Doorgaand verkeer gestremd ivm nucleaire top’. Het zijn voorbeelden van verkeerborden die nu speciaal voor de kerntop in Den Haag gemaakt worden.

Want het is alle hens aan dek voor de ‘bordenmakers’ van Rijkswaterstaat. Over twee weken is de kerntop en dan worden enkele toegangswegen rond Den Haag geheel of gedeeltelijk afgesloten. Dat betekent dat er duizenden verkeersborden nodig zijn om het verkeer in heel Nederland tijdens de top in goede banen te leiden.

Bij de locatie Badhoevedorp van Traffic Service Nederland (TSN) draaien ze op volle toeren om zoveel mogelijk borden klaar te stomen voor de kerntop. ‘Het zijn er zeker drieduizend’, zegt Jaap Folkerts van Rijkswaterstaat, opdrachtgever van TSN. ‘Daarnaast zijn er ook heel veel kegels, van die bekende rood-wit gestreepte schildjes. Het gaat om vele duizenden. Het is een hele grote klus.’

Vooraankondigingen en omleidingsborden

In Badhoevedorp komen teksten uit de printer rollen. Die worden op gele informatieborden geplakt. Medewerkers van TSN plaatsen die borden door heel Nederland. ‘We zijn nu bezig met de vooraankondigingen, zodat mensen weten dat er iets gaat spelen’, zegt Adrie Beks van Traffic Service Nederland.  ‘Volgende week gaan we beginnen met de omleidingsborden. Dat doen we in etappes. We werken met zes ploegen, de hele week door, achter elkaar door.’

Toch zullen al deze maatregelen niet kunnen voorkomen dat het verkeer flink last gaat krijgen van 23 tot en met 26 maart vanwege de tijdelijke afsluiting van de A44, de N14 en een deel van de A4. ‘Er zal zeer ernstige hinder zijn, maar mensen moeten de adviezen die op de Rijkswaterstaatwebsite ‘Van A naar beter’ staan goed opvolgen’, zegt Jaap Folkerts. ‘Dat betekent: Als je de mogelijkheid hebt om thuis te werken, probeer dat dan ook. Als je de mogelijkheid hebt om buiten de spits te reizen of met de trein te reizen, grijp die kans dan ook. Dan kun je best van A naar B komen. Maar in de auto heb je ongetwijfeld last van reistijdverlies.’

»  Lees alles over de kerntop in ons dossier