Lokale media helpen kiezer bij keuze

stembureau verkiezing stemmen
stembureau verkiezing stemmen
DEN HAAG - Lokale media zijn voor veel kiezers de belangrijkste bron van informatie voor de gemeenteraadsverkiezingen, die over een week worden gehouden. Dat blijkt uit een peiling van onderzoeksbureau Ipsos.
Om tot een keuze te komen volgt bijna de helft van hen (46 procent) de gemeentepolitiek in de plaatselijke krant, via de lokale radio of de tv.
Een kwart van de ondervraagden vult de lokale stemwijzer in om zijn keuze te bepalen. Vrouwen doen dat vaker (29 procent) dan mannen (22 procent). Nog eens 16 procent leest de partijprogramma's.

Campagne weinig effectief

Opvallend is volgens Ipsos het lage aantal kiezers dat zich wat aantrekt van campagneactiviteiten van landelijke partijen. Slechts 2 procent van de kiezers laat zich hoofdzakelijk hierdoor informeren. Campagneactiviteiten van lokale partijen worden door 11 procent van de ondervraagden gevolgd.
Ondanks de bredere inzet van sociale media door lokale politici, blijft dit kanaal achter als het gaat om informatievoorziening van de kiezer. Maar 8 procent zegt lokale politici te volgen op Facebook of Twitter.
Omroep West kieskompas
Ook Omroep West heeft een speciale verkiezingspagina met onder meer een kieskompas en de standpunten van alle partijen in de regiogemeenten.