Instellingen

HTM mag tot en met 2026 trams blijven rijden in Haaglanden

Minder geweld tegen HTM-medewerkers

DEN HAAG - De HTM mag nog in ieder geval tot en met 2026 het tramverkeer in Haaglanden blijven verzorgen.

De vervoerder en het stadsgewest hebben daarover donderdag de contracten getekend. Daarin staat onder meer dat het de bedoeling is dat het personenvervoer binnen vijf jaar zonder subsidie moet kunnen. Neemt niet weg dat er nog veel geld van de regio naar de HTM gaat, onder meer voor investeringen in infrastructuur en veiligheid.

Als de HTM erin slaagt winst slaagt maken op het vervoer van personen, gaat het grootste deel terug in een pot van Haaglanden dat wordt geïnvesteerd in openbaar vervoer.

Veel nieuwe trams

Verder werd afgesproken dat er nog veel meer nieuwe trams bijkomen. De HTM had al veertig exemplaren van het luxe model Avenio besteld, daar komen nog eens twintig bij. Daarmee is een bedrag gemoeid van 60 miljoen euro. Die 20 extra trams gaan onder meer op lijn 1 rijden, tussen Scheveningen en Delft. Ook komt er een systeem waarbij straks alle reizigers die bij een halte staan, worden meegenomen door trams.

Directeur Rob van Holten van de HTM zei dat het afsluiten van het contract van grote waarde is voor zijn bedrijf. ‘We hebben zekerheid voor de komende twaalf jaar en dat is fantastisch.’

Bezuinigen zonder reiziger te treffen

Op het openbaar vervoer moet de komende jaren ook nog bijna tien miljoen worden bezuinigd, maar dat gaat niet ten koste van de reiziger benadrukten de beide partijen.

De ondertekening van het contract komt op een pikant moment. Afgelopen week werd duidelijk dat Haaglanden in een zeer pittige brief opheldering eist van de HTM over het grote aantal ongelukken de afgelopen maanden. De Haagse wethouder Peter Smit – en de regio verantwoordelijk voor openbaar vervoer – noemde dat ‘een vervelende brief om te schrijven’. Volgens hem is de kernvraag of er sprake is van incidenten of structurele problemen. ‘Pech kan, maar er moet vertrouwen zijn,’ zei hij.

'Ongelukken zijn hard aangekomen'

Directeur Van Holten zei dat de ongelukken ook binnen het bedrijf hard zijn aangekomen. De HTM doet uitgebreid onderzoek en als er iets valt te verbeteren, gaat dat gebeuren. Maar hij wees er ook op dat de trams van zijn bedrijf jaarlijks vele miljoenen kilometers afleggen en duizenden mensen vervoert. ‘Incidenten zijn nooit uit te sluiten.’

En hij benadrukte dat het openbaar vervoer altijd nog veiliger is dat reizen met de auto.