Wetenschappers TU Delft teleporteren informatie

TU Delft
DELFT - Informatie volkomen veilig en niet afluisterbaar versturen door teleportatie: het moet ooit mogelijk worden via zogenoemde kwantumnetwerken, maar dat is nog verre toekomstmuziek. Wetenschappers in Delft hebben een klein stapje gezet in de goede richting, en publiceren hier donderdag over in het wetenschappelijke tijdschrift Science.
De kwantumwetenschappers hebben informatie van de ene plek naar de andere weten te verplaatsen, zonder dat die door de tussenliggende ruimte reisde - in dit geval 3 meter. Informatie is dus als het ware van de ene computer naar de andere gezonden, zonder dat er een verbinding is tussen die twee computers - niet vast en ook niet draadloos.
Kwantumfysici hebben het over het verschijnsel 'verstrengeling' als ze uitleggen hoe teleportatie werkt. 'Eigenlijk begrijpt niemand wat er bij verstrengeling gebeurt', geeft professor Ronald Hanson toe. 'We weten wel dat het bestaat, dat is algemeen aanvaard onder natuurkundigen.'

Onbeschrijfelijk

'We begrijpen wiskundig wel hoe het werkt, we kunnen het uitrekenen. Maar omdat er geen analogie bestaat met iets dat we uit het dagelijks leven kennen, is het niet in woorden te vatten. Het komt er grofweg op neer dat twee deeltjes, ook al zijn ze ver van elkaar verwijderd, op elkaar reageren.'
Momenteel is er een wedloop gaande tussen kwantumfysici: wie slaagt er als eerste in om informatie te teleporteren over een afstand van 1300 meter? Wie dat voor elkaar weet te krijgen, levert als eerste het bewijs dat Albert Einstein het mis had met zijn uitspraken over de kwantummechanica. Hij had het over 'spooky science' en geloofde niet dat teleportatie mogelijk was.

Teleportatie

Binnen de kwantummechanica geldt deze test, de loophole-free Bell test als heilige graal. De Delftse wetenschappers hebben, door teleportatie over 3 meter uit te voeren, al een klein voorschot genomen op dit experiment. Ronald Hanson gaat deze zomer proberen om de loophole-free Bell test uit te voeren en informatie te teleporteren tussen twee gebouwen van de Technische Universiteit in Delft.
In de serie Star Trek werden mensen geteleporteerd, maar de kans dat het wetenschappers ooit lukt om dat voor elkaar te krijgen, is bijzonder klein.