Instellingen

Pas op voor laagste prijsgarantie!

DEN HAAG - Winkels die laagste prijsgarantie geven hebben in de kleine lettertjes vaak allerlei beperkende voorwaarden, waarschuwt de consumentenbond. Goed opletten dus.
Consumenten die een beroep doen op de laagste prijsgarantie, kunnen voor vervelende verrassingen komen te staan. Woordvoerder Joyce Donat van de Consumentenbond legde in het kijkradioprogramma Debby en haar Mannen uit met welke 'instinkertjes' je te maken kunt krijgen, als je een beroep doet op de laagste prijsgarantie.
Bij de voorwaarden voor laagste prijsgarantie van grote winkelketens komen verschillende soorten beperkingen voor. Bijvoorbeeld, dat je niet mag vergelijken met webwinkels of met maar een beperkt aantal. 'Bij Mediamarkt mag je met vier door henzelf aangegeven webwinkels vergelijken’, aldus Donat. Ook de regel dat je alleen mag vergelijken met winkels in een straal van 15 km van de vestiging komt met regelmaat voor, zo ondervonden de 500 panelleden van de Consumentbond die een beroep deden op de laagste prijsgarantie.

Vervelend trucje

En er zijn meer constructies om niet uit te hoeven keren. ‘Gamma heeft ook een vervelend trucje, want daar kun je je alleen maar beroepen op de laagste prijsgarantie als je een voordeelpas hebt.' Ook frustrerend voor klanten is de regel dat het product uniek moet zijn. ‘Dat is een hele vervelende instinker. Voor grote winkelketens als BCC en Mediamarkt wordt vaak een lijn artikelen geproduceerd die identiek zijn aan producten die je ergens anders vindt. Alleen hebben ze een ander serienummer.’ Verder vervalt soms de laagste prijsgarantie als de concurrerende winkel niet dezelfde service en garantie biedt.
Als consumenten toch gelijk krijgen, gaan winkels verschillend om met de beloning. Bij Jumbo mogen klanten het betreffende artikel gratis hebben. Profijt Meubel, Hornbach, Gamma en Karwei betalen het prijsverschil terug aan de klant plus 10% korting. Volgens Donat kun je het beste prijzen vergelijken voor je een product koopt. ‘Dan kom je niet voor verrassingen te staan. En verder je poot stijf houden. Vraag altijd naar de chef.’ Het onderzoek naar laagste prijsgarantie staat in de Consumentengids van juli / augustus.