Wisselende reacties op kutnummer van Straatnieuws

DEN HAAG - Straatnieuws ontvangt wisselende reacties op hun zomer-editie, Viva la Vulva. Vorige week donderdag bracht de krant een zogenoemde 'kutnummer'uit. 'Platvloers, confronterend en interessant zijn zomaar een paar reacties die we binnenkrijgen', zegt redacteur Tanya van der Spek.
De negatieve reacties in de mailbox gaan vooral over dat het te confronterend is voor kinderen. 'Mensen mailen dat Straatnieuws op tafels ligt waar ook kinderen makkelijk bij kunnen. Zij vinden het platvloers dat wij een voorpagina hebben met een kutcake, een muffin in de vorm van een vagina', legt Van der Spek uit. 'Terwijl er wel gewaarschuwd wordt op de voorpagina met een Kijkwijzerteken.'
Toch komen er ook veel positieve mails binnen, onder andere van een vrouwelijke huisarts. 'Zij mailde me dat haar man net het stuk over beffen aan het lezen was en dat ze hoopte dat haar man er iets van zou leren', zegt Van der Spek lachend. 'Ook mailen mensen dat ze het taboedoorbrekend vinden en geven ons daar complimenten voor.'

Straatkrantverkopers generen zich voor kutkrant

Sommige verkopers van Straatnieuws laten weten dat ze zich iets terughoudender opstellen op straat. 'Ze generen zich als ze met de krant staan en er vrouwen met kinderen langs lopen', legt de redacteur uit. 'En dat is misschien niet eens heel gek, aangezien het vaak mannen zijn die de krant verkopen. Een krant waar nu dus een vagina op staat.' Toch vinden de verkopers ook hier wel een oplossing voor. 'Ze houden hun pasje voor de kutcake of vouwen de krant op een gunstige manier.'
Volgens de distributiepunten worden er niet meer edities dan normaal verkocht. 'Maar de krant is pas een week uit en dit is wel echt een week waarin veel mensen op vakantie zijn, dus het aantal kan nog stijgen.' Van elke editie worden achtduizend exemplaren gedrukt, die te koop zijn in Rotterdam, Den Haag en omstreken.

'De zomereditie is altijd een kutnummer'

De reden dat Straatnieuws een krant over het vrouwelijk geslachtsorgaan heeft gemaakt, komt door de slechte verkoopcijfers in de zomer. De redacteuren van Straatnieuws vinden het zoals ze het zelf zeggen 'zo'n kutnummer om te maken', dat ze besloten om er ook echt een kutnummer van te maken.
'In de winter kopen mensen bij de straatkrantverkoper vaker uit medelijden. Ze vinden het zielig dat hij of zij dan in de kou staat,' legt Van der Spek uit. 'In de zomer is iedereen op vakantie en kopen mensen ook minder uit medelijden.' Met deze 'speciale' editie hoopt de krant toch de verkoopcijfers iets te laten stijgen. 'Of dat gaat lukken, weten we pas aan het eind van augustus.'