Delftenaar maakt ‘Blonde Anouk’ in plaats van een 'gewoon' biertje

DELFT - Nederlanders drinken steeds minder bier. Verassend genoeg worden de biertjes van lokale, kleine brouwerijen juist steeds populairder. De afgelopen tien jaar zijn er ruim drie keer zoveel van dit soort brouwerijen bijgekomen. In Zuid Holland zijn er dertig, waaronder één in Delft.

Het zijn memorabele dagen in de korte geschiedenis van de Koperen Kat, de lokale bierbrouwerij van Delftenaar Rolf Katte. 'We zijn gisteren overgestapt naar een grotere brouwinstallatie. Duizend liter, even wat anders dan de twintig liter waarmee wij zijn begonnen. En dat in iets minder dan drie jaar tijd' vertelt Katte apetrots.

Drie jaar geleden begint Katte zijn kleine bierbrouwerij op een industrieterrein in Delft.  
'Ik ben het begonnen puur uit het liefde voor het bier en ook omdat mijn stad Delft ooit een bierbrouwstad was', zegt hij.

Blonde Anouk en Linde Weizen

Zijn eerste biersoort is de 'Blonde Anouk', genaamd naar zijn oudste dochter. De Blonde Anouk wordt een hit onder de liefhebbers. Daarna volgt de 'Linde Weizen', genaamd naar zijn jongste dochter. Daar houdt het op met zijn dochters, maar niet met zijn bier productie.

Want nu heeft Rolf in totaal negen soorten. Zijn bier wordt in een aantal winkels in Amsterdam, Utrecht en Delft verkocht en hij kan de vraag bijna niet aan. 'Daarom ben ik blij met de nieuwe brouwinstallatie. Het komt precies op tijd', zegt Katte.

Lokaal bier interessanter

Terwijl de bierconsumptie in Nederland nog steeds daalt, van 90 liter per persoon in 1990 tot 69 liter in 2013, is er bij het speciale bier juist een groei te zien. Volgens de vereniging van kleine brouwers 'Klein Brouwerij Collectief' zijn er in 1983 in Nederland 23 lokale brouwerijen. Nu zijn er 232.
 
'Voorheen waren er vooral oudere mannen die hielden van speciaalbier maar nu zie je een enorme verschuiving naar een veel jonger publiek, mannen en vrouwen', zegt Jan-Willem Fukkink van de vereniging.

'Mensen willen het verhaal horen achter het bier, ze zijn niet geïnteresseerd in iets dat ergens ver weg is gemaakt in een grote fabriek,' zegt de bierliefhebber. 'Bovendien gebruiken kleine brouwerijen veel meer bijzondere smaken en geuren die van het proeven van bier een hele ervaring maken.'

Niet voor het geld

Toch hoeven de grote brouwerijen zich nog geen zorgen te maken want het marktaandeel van speciaal bier is met 5 procent nog maar klein. Ze worden ook niet overal verkocht. Maar voor mensen zoals Rolf gaat het sowieso om de passie.

'Je doet het niet voor geld. Er is bijna geen winst te halen. Maar het hoort bij de stad en als dit zichzelf zou bedruipen dan ben ik al blij', zegt Katte.

 

 

Deel dit artikel: