Soap rond Rijswijkse Hoornbrug sleept zich al jaren voort

RIJSWIJK - Een definitieve oplossing voor de problematische Hoornbrug in Rijswijk zal nog jaren op zich laten wachten. Maandag besloot de gemeente Rijswijk dat de brug over de Vliet voorlopig niet vervangen wordt. En dat terwijl er al ruim een jaar een plan klaarligt voor een nieuwe brug, omdat de huidige niet zou voldoen. Problemen met de brug spelen al minstens zes jaar.
In 2008 heeft de brug te kampen met storingen. Op zaterdag 17 mei van dat jaar blijft de brug op een kiertje openstaan en wil niet meer open of dicht. In 2010 gaat het meerdere keren mis. Begin dat jaar zijn er langdurige storingen, met zeer grote files tot gevolg. In maart werkt de computerbesturing van de brug niet meer. Twee mensen die de brug handmatig moeten openen, staan voor de brug in de file.
In juli gaat de brug vier nachten dicht voor reparatie, maar dat helpt weinig. Twee maanden daarna willen de slagbomen niet meer open. Eind 2010 ontstaat het plan om de brug te vervangen voor een vaste brug. Stadsregio Haaglanden, de provincie en de gemeente Rijswijk willen het knelpunt in 2012 gaan aanpakken, maar dat gebeurt niet. Ook in 2011 en 2012 zijn er problemen met de Hoornbrug.

Nieuwe brug

In 2013 besluit de gemeente wegens aanhoudende storingen en onveilige situaties de brug grondig te gaan renoveren. De brug kan nieuwe trams van HTM niet meer aan en de gemeente wil af van de stremmingen door scheepvaart. In het nieuwe plan krijgen fietsers, auto’s en trams gescheiden banen. De Hoornbrug wordt een vaste, hogere brug, zodat de brug nooit meer open of dicht hoeft.
De verbouwing baart de Haagse PvdA-fractie zorgen. Uit de plannen van de gemeente blijkt dat fietsers een opmerkelijke omrijroute moeten gaan maken op de brug, omdat de helling anders te steil is.
Ondertussen gaat het weer mis, in september 2013. De provincie besluit als gevolg van een kortsluiting de brugwachter in ere te herstellen. De brug werd altijd centraal bestuurd, maar door de storing is dat niet meer mogelijk. De brugwachter doet de brug maximaal vier keer per dag open voor grote schepen. De storing leidt tot grote files, zowel op het water als op de weg.

Aanbesteding ongeldig

De aanbesteding voor een nieuwe brug verloopt ondertussen niet goed. In de zomer van 2014 bepaalt de rechter dat de inschrijving van de uitverkoren aannemer niet geldig is. Daardoor is het maar de vraag of de brug af is voordat aan de aanleg van de Rotterdamsebaan begonnen wordt. Dat staat gepland voor 2016.
Met een hele nieuwe aanbestedingsprocedure zou dat in elk geval niet lukken. Daarom kiest de gemeente ervoor de brug helemaal niet te vernieuwen. Met wat extra verstevigingen zou de brug nog wel even mee kunnen. Deskundigen denken dat de brug nog wel vijf jaar mee kan. Pas dan zal begonnen worden aan een nieuwe, vaste hoge brug.