Tot 2020 werkzaamheden op Rijswijkse uitvalsweg door uitstel Hoornbrug

DEN HAAG - Iedereen die via de Hoornbrug in Rijswijk richting Den Haag wil, krijgt zeker vijf jaar te maken met werkzaamheden. Dat is het gevolg van de uitgestelde vervanging van de Hoornbrug.
De Hoornbrug zou eigenlijk dit jaar al vervangen worden door een vaste brug die een einde moet maken aan de wachttijden voor trams, auto's én scheepvaart. Als die klaar is zou in 2016 de aanleg van de Rotterdamsebaan beginnen. Die komt vanaf knooppunt Ypenburg, in het verlengde van de A13 onder Rijswijk door naar de Binckhorstlaan in Den Haag, richting Centraal Station. Die is op zijn vroegst in 2019 klaar.
In de nieuwe plannen wordt de Hoornbrug pas ná de aanleg van de Rotterdamsebaan vervangen. Dat betekent nog een jaar extra verkeersellende op de uitvalsweg richting de A13 en de A4. Ondertussen wordt ook nog eens alvast de Haagweg versmald van twee keer twee rijbanen naar twee keer één rijbaan.

Automobilisten zoeken andere route

De Rijswijkse wethouder René van Hemert (Verkeer) verwacht dat het versmallen van de Haagweg en de Hoornbrug ‘verdringing’ gaat veroorzaken. Dat betekent dat automobilisten een andere route Den Haag uit of in gaan zoeken. Mogelijk wordt het door de werkzaamheden dus ook drukker op de Utrechtsebaan, de Beatrixlaan en de Diepenhorstlaan.
De oude Hoornbrug bij Rijswijk blijft door de mislukte aanbesteding nog zeker vijf jaar liggen. En dus blijft de brug opengaan voor de scheepvaart, met lange rijen ronkende auto’s, fijnstof en luchtverontreiniging tot gevolg.  Omwonenden zijn daar niet blij mee. ‘Over vijf jaar zijn we al dood en begraven door al die vervuiling!’ zegt een buurvrouw. De verbetering van de luchtkwaliteit, één van de redenen om de brug te vervangen, blijft uit.

'Dood door vervuiling'

‘Wel jammer dat die weg [de Haagweg, red.] nu al naar twee banen gaat. Er zal minder verkeer over heen kunnen maar constant drukker zijn’, zegt een buurman. Hij kijkt uit naar de nieuwe brug. ‘Maar dat duurt dus nog even’. ‘Heel erg’, vindt een buurvrouw al het verkeer op de Haagweg. ‘Tegen de tijd dat die brug er is zijn we wel dood en begraven, door de vervuiling van de straat.’
Een man die zijn hond aan het uitlaten is denkt dat door de smallere Haagweg er alleen maar meer vervuiling komt. ‘Het fijnstofgehalte is hier net zo slecht als in de Schedeldoekshaven. Ze zouden het vrachtverkeer moeten omleiden, dat zou misschien helpen.’

Geen langere files

Toch blijkt uit berekeningen van de gemeente Rijswijk dat er geen langere files zullen ontstaan op de Haagweg. ‘De ruimte op een weg wordt vooral bepaald door het aantal auto’s dat voor een kruispunt stil kan staan. Die zegeheten opstelcapaciteit blijft nagenoeg gelijk’, aldus de wethouder.
Met de herinrichting van de Haagweg wordt in het eerste kwartaal van 2015 begonnen. Begin 2020 zijn alle projecten op het circuit gereed.