'Spaar natuur rond Blankenburgtunnel met waterkerende schuif in plaats van dijk'
MIDDEN-DELFLAND - Om de natuur rond de nieuwe Blankenburgtunnel in Midden-Delfland te sparen, moet de geplande dijk bij Vlaardingen uit het tunnelplan worden geschrapt. Dat vindt een brede coalitie van Natuurmonumenten, ANWB, LTO Delflands Groen, Natuur en Milieufederatie Zuid-Holland en de Midden-Delfland Vereniging.
De aanleg van een dijk zou volgens deze organisaties leiden tot aantasting van natuurgebied Rietputten bij Vlaardingen. In plaats van een dijk stellen zij voor een speciale waterkerende schuif te bouwen in de nieuwe tunnel, die bij overstromingen voorkomt dat het water van de Nieuwe Waterweg het Delfland instroomt.
In een brief aan de vaste Kamercommissie Infrastructuur en Milieu, die op 24 november vergadert over de tunnel, stellen zij dat Rijkswaterstaat ten onrechte vasthoudt aan de aanleg van een dijk.
Bult in het landschap
De coalitie van natuurbeschermers en weggebruikers stelt dat een alternatief onvoldoende is onderzocht. Een dijk zou bovendien als een bult in het landschap komen te liggen, waar overheen dan ook nog eens een snelweg moet worden aangelegd, vinden zij. Een simpeler oplossing heeft volgens de organisaties de voorkeur.
Natuurmonumenten, aanvankelijk tegenstander van de tunnel, zegt zich bij de andere organisaties te hebben aangesloten om erger te voorkomen. 'We zijn geen voorstander, maar als die tunnel er dan toch komt, dan met zo min mogelijk schade voor natuur en landschap', verduidelijkt Toine Cooijmans.
Kosten
De natuurbeschermer heeft geen idee wat de meerkosten zijn van een waterkerende schuif in het tunnelplan in vergelijking met de aanleg van een dijk. Cooijmans: 'Iedere inschatting zou een slag in de lucht zijn. Maar met innovatieve technieken hoeft een alternatieve waterkering niet veel duurder te zijn.'
De ongeveer 2,5 kilometer lange Blankenburgtunnel gaat de snelwegen A15 en A20 ten westen van Rotterdam verbinden. De tunnel moet de Beneluxverbinding ontlasten en ook zorgen voor een goede bereikbaarheid van de Rotterdamse haven bij calamiteiten. De bouw zou in 2017 moeten beginnen en duurt naar verwachting 5 jaar.