Journalist Trouw ontslagen voor het verzinnen van bronnen, verschillende media wijzen Hagenaar Perdiep Ramesar aan als schuldige

DEN HAAG - Een journalist van het landelijke dagblad Trouw is ontslagen, omdat hij bronnen heeft verzonnen. Om wie het gaat, wil de hoofdredactie van de krant nog niet zeggen, verschillende media verdenken de Haagse Perdiep Ramesar. Hij schreef voor Trouw vooral over radicalisering, jihadisten en de Schilderswijk.

In oktober dit jaar kreeg de Hagenaar nog de Divali Award voor zijn werk als journalist en over 2 weken zou hij in het internationale perscentrum Nieuwspoort een lezing geven over jihad in Nederland.

Ramesar werkte vanaf mei 2007 bij Trouw. Vooral zijn artikelen over de sharia-driehoek, een deel van de Haagse Schilderswijk waar veel orthodoxe moslims wonen, trokken veel aandacht. 'Shariawijk' maakte in 2013 zelfs kans om woord van het jaar te worden.

Carrière

De journalistieke carrière van Perdiep Ramesar begon in 2000 bij de Hindoeïstische omroep OHM. Twee jaar later ging hij aan de slag bij de Haagsche Courant (sinds 2005 AD Haagsche Courant), waar hij tot april 2007 zou blijven.

Ook schreef hij deze periode voor Stichting Ouderen Aan Het Woord een boek over tien Haagse families met verschillende achtergronden, van Nederlands tot Turks.

Tweede boek

Sinds 2007 werkte Ramesar dus voor Trouw en in oktober 2011 verscheen zijn tweede boek, 'Slaven in de Polder', dat hij samen met zijn Trouw-collega Martijn Roessingh schreef. In het boek staan reportages en gesprekken over mensenhandel in Nederland.

De rescensies waren lovend en de schrijvers kregen zelfs een eervolle vermelding in het juryrapport van 'De Loep', een Vlaamse prijs voor onderzoeksjournalistiek.

Onderzoek naar bronnen

Woensdag kwam naar buiten dat Trouw vermoedt dat een journalist verzinsels heeft gepubliceerd. 'Eind vorige week rees ernstige twijfel over de juistheid en zelfs het bestaan van de opgevoerde bronnen', schreef de hoofdredactie van Trouw woensdag in de krant. Hoofdredacteur Cees van der Laan vertelt in het Radio 1 Journaal het nieuws 'bijzonder pijnlijk voor de krant, de redactie en de lezers' te vinden. 

Het onderzoek naar de fraude duurt waarschijnlijk nog enkele weken. De schuldige journalist is op staande voet ontslagen, maar of die journalist Ramesar is, is dus nog niet zeker. De Hagenaar is woensdag niet bereikbaar voor commentaar.

Deel dit artikel: