In plaats van de M komt nu de U bij het Centraal Station in Den Haag

DEN HAAG - Het moest een van de pronkstukken worden van de vernieuwing van de Haagse binnenstad: een reusachtig gebouw van architect Rem Koolhaas in de vorm van een M op het Koningin Julianaplein bij het centraal station.

Maar mede door de economische crisis ging dat niet door. En werd er even niet meer gesproken over wat in de volksmond het KJ-plein heet. Maar donderdag stond er weer een maquette op de werkkamer van de Haagse wethouder Boudewijn Revis (VVD, binnenstad).

Aan ambities geen gebrek bij Revis. 'Dit wordt het Paleis Noordeinde van het centrum', zegt hij, wijzend op een nu U-vormig gebouw dat op het plein moet verrijzen.

Oorspronkelijk voorstel definitief begraven

De wethouder heeft het plan van voorganger Marnix Norder voor de M nu definitief begraven. In plaats daarvan komt er iets wat volgens hem meer bij de 'menselijke maat' past.

De gemeente gaat niet zelf een plan tekenen voor het gebied. Slechts de contouren zijn nu vastgesteld. Het moet wel een U-vorm krijgen, mag ongeveer veertig meter hoog worden en de begane grond is bedoeld voor winkels of horeca. Daarboven zouden woningen of een hotel kunnen komen.

Stichthage aanpakken

Het nieuwe gebouw komt op ongeveer 15 meter van Stichthage, de kantoorkolos bovenop CS. Dat staat in de stad niet bekend als een van de mooiste gebouwen. De gemeente hoopt dat eigenaar NS dit ook nog gaat aanpakken

Niet alleen Revis begroef donderdag een plan van een voorganger. Zijn collega Tom de Bruijn (D66, verkeer) maakte bekend dat de bouw van een gigantische fietsflat aan de Rijnstraat naast het centraal station, niet doorgaat. Diens voorganger Peter Smit had dat idee nog maar een half jaar geleden bekend gemaakt.

Plek voor 10.000 fietsen

In plaats daarvan komt er een wat kleinere stalling op die plek en een reusachtige onder het KJ-plein. Daar is plaats voor 10.000 fietsen. De bedoeling is dat er een uitgang komt in de stationshal, zodat mensen zo snel mogelijk in de trein of tram kunnen stappen. Via displays of een nog ander te bedenken systeem moeten mensen snel kunnen zien waar er nog plek is voor hun rijwiel. 'Fietsers die de trein willen halen, hebben altijd haast. Die willen er niet 10 minuten over doen om een plekje te vinden.'

De gemeente gaat deze stalling wel zelf bouwen. 'En ik ben ambitieus. Eind 2016 moet hij klaar zijn,' aldus De Bruijn.

 

 

Deel dit artikel: