Blue Monday bestaat niet, 'meest deprimerende dag van het jaar' is marketingtruc

DEN HAAG - Het is maandag Blue Monday, oftewel de meest deprimerende dag van het jaar. Goede voornemens zijn mislukt, het is koud en nat, de zomervakantie is nog ver weg en januari is eigenlijk sowieso al een saaie maand. Al die droevigheid komt samen op de laatste maandag van een volle week in januari.

Traditioneel gaat Blue Monday dan ook gepaard met een hoop media-aandacht: hoe kun je jezelf en anderen door deze collectieve depressie heen helpen? Comedy Central probeert met behulp van een stel comedians mensen op te vrolijken, die daar via Twitter om vragen. Ook Willeke Alberti doet iets met Blue Monday, voor ouderen. En zo zijn er meer initiatieven.

In werkelijkheid is die hele Blue Monday van A tot Z verzonnen door gewiekste marketingtypes van een reisorganisatie, zoals bijvoorbeeld vorig jaar door de Britse krant The Guardian werd uitgelegd. Want wat kun je nou het beste doen om jezelf op te vrolijken op een koude, deprimerende dag? Juist, een vakantie boeken!

Blue Monday bestaat niet

Een Britse psycholoog gooide graag zijn wetenschappelijke reputatie te grabbel door zijn naam aan de Blue Monday-theorie te verbinden. Cliff Arnall bedacht zelfs een heuse 'wetenschappelijke formule'. Academici zijn het echter eens: Blue Monday bestaat niet.

Je kunt dus opgelucht ademhalen. Je bent op deze maandag helemaal niet ongelukkiger dan anders!  Hier vind je trouwens wat voor weer het wordt.

Deel dit artikel: