Dagje Delft wordt veel duurder: parkeertarieven fors omhoog

DELFT - Mensen die een gezellig dagje naar Delft willen, zijn in de toekomst veel meer geld kwijt als ze dat met de auto doen. Het tarief voor parkeren op straat en in garages voor bezoekers wordt met ingang van 1 juli van dit jaar met twintig procent verhoogd.
Maar ook fietsers moeten er wellicht aan gaan geloven. Delft denkt erover na om mensen die hun rijwiel dicht bij het station willen neerzetten daarvoor te laten betalen.
Het zijn twee van de maatregelen waarmee wethouder Lennart Harpe (VVD) de tekorten op de bouw in de spoorzone wil terugdringen.

Spoorzone leidt tot forse strop

Als gevolg van de crisis levert de geplande bouw in de spoorzone veel minder geld op dan eerder gedacht. Tegelijk moeten er meer kosten worden gemaakt dan eerder geraamd. Daardoor zit de gemeente nu zwaar in de financiële problemen. In het uiterste geval bedraagt de strop als het project in 2030 klaar is, maar liefst 80 miljoen euro.
Door nu een groot aantal maatregelen te nemen, hoopt de gemeente dat dit blijft beperkt tot ongeveer 50 miljoen euro.

Geld terug voor aanpassen tramsporen

Een ander voorstel van het college van burgemeester en wethouders is om de vervoersautoriteit – de opvolger van het stadsgewest Haaglanden – te laten opdraaien voor het aanpassen van de tramsporen in het centrum van Delft. Die moeten worden verplaatst vanwege de komst van een nieuw type tram. Dat kost 5,2 miljoen extra. Nu zou de gemeente daarvoor slechts 1,1 miljoen krijgen. Maar Harpe zet in op het volle pond.
Verder is hij ook nog in onderhandeling met het ministerie van Infrastructuur en Milieu om de Delftse bijdrage aan de bouw van de spoortunnel zelf terug te brengen. Delft zou volgens een oude afspraak 117 euro moeten betalen. De wethouder hoopt dat hij het ministerie ervan kan overtuigen dat dit bedrag omlaag moet. In het tweede kwartaal van dit jaar is duidelijk of dat lukt.

Zorgen over verhoging

In de Delftse politiek lijkt steun voor deze aanpak, bleek donderdagavond tijdens een commissievergadering. Wel hebben sommige partijen een paar kanttekeningen. Zo zijn de VVD en Stadsbelangen tegen de verhoging van de parkeertarieven. Maar aan de andere kant beseffen de partijen dat er wel wat moet gebeuren, gezien de financiële positie van de stad.
Harpe kondigde dinsdagavond aan dat niet alleen de spoorzone Delft zwaar in de problemen drukt, maar dat er ook stevige tekorten zijn te verwachten bij andere grote bouwprojecten, zoals in de Harnaschpolder. Om welke bedragen het gaat, maakt hij eind maart bekend.