Weervrouw Helga van Leur moet mensen warm maken voor de waterschapsverkiezingen

DELFT - Een grote campagne, met billboards, posters in tram- en bushaltes en spotjes op radio en televisie, moet ervoor zorgen dat de kiezer warm gaat lopen voor de waterschapsverkiezingen op 18 maart. Boegbeeld van die actie is RTL-weervrouw Helga van Leur.
De hoogheemraadschappen zijn weliswaar de oudste bestuurlijke instituties van Nederland, maar ze zijn niet erg bekend.
De grote campagne moet ervoor zorgen dat de kiezers op 18 maart -tegelijk met de provinciale verkiezingen – ook massaal het bestuur van het waterschap gaan kiezen.

Democratie en geen dictatuur

De dijkgraaf van het Hoogheemraadschap van Delfland, Michiel van Haersma Buma én Van Leur onderstrepen het belang daarvan. De eerste: ‘Er wordt ook belasting geheven. En het is goed gebruik dat als er belasting wordt geheven er ook over wordt besloten. We leven in een democratie en niet in een dictatuur.’
Volgens Van Haersma Buma valt er ook wel degelijk wat te kiezen en zijn er verschillen tussen de partijen die meedoen. ‘Bijvoorbeeld als het gaat om de vraag hoe snel de kwaliteit van het water beter moet worden. Er zijn partijen die vinden dat dat heel snel moet. Als je dat wilt, moet er meer belasting worden geheven. Anderen zeggen: we doen het liever wat rustiger aan. Dan hoeft de belasting niet omhoog.’

'Water is een vriend en een vijand'

Van Leur wordt het gezicht in de campagne voor drie waterschappen die grofweg het gebied in en rond Rotterdam, Den Haag en Dordrecht beslaan. De weervrouw: ‘Water is een vriend en het is een vijand. We moeten strijden om ervoor te zorgen dat de straten niet onder water lopen en dijken hoog genoeg zijn.’
Zij hoopt ook dat het de komende weken wat meer inzichtelijk wordt wat de waterschappen doen. ‘Dan zie je dat deze verkiezingen dichterbij staan dan de landelijke verkiezingen. Hoe je stad wordt ingericht, hoe je buurt wordt ingericht: het heeft allemaal met water te maken.’