Delfts blauw aardewerk helemaal 'hot': Royal Delft Experience boekt 10.000 meer bezoekers

Delfts Blauw is een bekend Nederlands exportproduct
Delfts Blauw is een bekend Nederlands exportproduct © ANP
DELFT - Delfts blauw aardewerk is helemaal 'hot'. Steeds meer mensen bezoeken Royal Delft Experience, de enige overgebleven Delfts blauw aardewerkfabriek uit de 17de eeuw.
Vorig jaar trok de attractie 128.000 bezoekers. 'Dat zijn er een kleine 10.000 meer dan een jaar geleden', vertelt Henk Schouten van Royal Delft Experience. Nieuwe afspraken met touroperators lokten meer toeristen uit Amsterdam en van cruiseschepen. 
Royal Delft Experience is vorig jaar verbouwd. De aankomsthal van de entree is groter gemaakt. Daardoor kunnen meer mensen de attractie bezoeken. 'En wij verwachten dat dit ook gaat gebeuren, nu de economie weer een beetje aantrekt', aldus Schouten.

Veel meer geld

Behalve dat Royal Delft Experience veel meer geld in het laatje bracht voor de Royal Delft Group, stuwde ook de verkoop van BK Cookware de nettowinst omhoog. Vooral in China zijn de keukenpannen van het merk erg populair. 
Vergeleken met het boekjaar 2013 steeg vorig jaar de nettowinst met 41 procent tot 149.000 euro. De omzet steeg met 7 procent tot 24,5 miljoen euro. Een voorspelling voor dit jaar, durft de Royal Delft Group niet te doen.