Bouw hypermoderne Sebastiaansbrug in Delft afgeblazen, onderzoek naar alternatief

REGIO - DELFT – De vervanging van de St. Sebastiaansbrug in Delft door een hypermoderne tafelbrug gaat niet door. De kosten van de nieuwe brug rijzen de pan uit. Daarom komt er een onderzoek naar een alternatief.

Dat heeft de Delftse wethouder Lennart Harpe (VVD, verkeer) woensdag bekendgemaakt. Volgens hem moet de studie naar een andere variant snel duidelijk maken wat voor soort brug er komt. Harpe gaat er vanuit dat daar binnen zes weken duidelijkheid over is.

De bouw van een nieuwe brug tussen het centrum en de TU-wijk houdt Delft al jaren in de greep. De Sebastiaansbrug moet worden vervangen omdat hij het gewicht van het vele verkeer niet meer kan dragen en delen ervan in slechte staat zijn. Ook gaat tram 19 eroverheen rijden, dat zorgt voor nog eens een extra belasting.

Ruzie over plannen

De gemeente Delft, de provincie Zuid-Holland en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag zouden allemaal een financiële bijdrage leveren aan de nieuwe brug. Maar de verdeling van de kosten en een hogere prijs vanwege eisen van de provincie leidden in het verleden al tot ruzie tussen Delft en Zuid-Holland.

Over de precieze bedragen van de kosten voor een nieuwe brug zijn nooit mededelingen gedaan. En ook nu wil Harpe zich daarover niet uitspreken. Maar volgens hem lukt het niet om de brug binnen het daarvoor beschikbare budget te realiseren.

Dat komt onder meer omdat er een nieuwe vergunning moet worden aangevraagd en omdat er extra kosten moeten worden gemaakt voor maatregelen aan gevels van woningen in de buurt.

Drie alternatieven

Daarom komt er nu een onderzoek naar drie alternatieven. De eerste is een aanpassing of versobering van het huidige ontwerp van de tafelbrug met een doorvaarthoogte van 5,5 meter. De tweede is een 'basculebrug' met een doorvaarthoogte van 4,5 meter. En de derde is een basculebrug met een doorvaarthoogte van 5,5 meter.

Volgens Harpe betekent dit wel dat de drie partijen hun aanvankelijk harde eisen hebben losgelaten. Zo wilde de provincie dat de brug 5,5 meter hoog zou worden omdat hij dan minder vaak open zou moeten voor schepen. De metropoolregio laat de eis los dat er een vrijliggende baan voor het openbaar vervoer komt. En Delft vindt het niet langer nodig dat de brug een topkwaliteit krijgt.

De nieuwe procedure betekent wel een forse vertraging. De bouw van de brug vindt in ieder geval niet meer in 2017 plaats. Dit betekent dat de tram niet vóór 2019 in exploitatie kan worden genomen.

Deel dit artikel: