Haags busstation ondergaat metamorfose

DEN HAAG - Het busplatform bij Den Haag Centraal gaat de komende jaren grondig op de schop. De donkere stalen kap verdwijnt om plaats te maken voor een lichter wit dak. Met de vernieuwing is 21,5 miljoen euro gemoeid.
Het nieuwe busplatform is ontworpen door bureau Benthem Crouwel Architecten, dat ook verantwoordelijk is voor de stationshal. Het nieuwe busplatform moet eind 2017 klaar zijn.
In plaats van de oude, grote ijzeren kap, komt er straks een kleiner, fris wit nieuw dak van staal. Dat sluit aan op de hal van het station. In die hal kunnen de reizigers in de toekomst dan ook op hun bus wachten.

Bussen beter te zien

Vanuit die hal zijn de bussen straks ook beter te zien, want de haltes worden een slag  gedraaid. Maar dat is nog niet alles. De Erasmuslijn van RandstadRail komt hier straks ook aan. Nu zijn de perrons van de lijn naar Rotterdam nog beneden.
Volgens wethouder Boudewijn Revis (VVD,  stadsontwikkeling) krijgt het busplatform straks ‘dezelfde kwaliteit’ als het station. En er wordt meer ‘comfort toegevoegd voor de reizigers’.

Belangrijk knooppunt

De kosten worden gedeeld door de gemeente, het Rijk, de vervoersregio en de provincie.Revis:  ‘We maken met elkaar van het busplatform een heel belangrijk knooppunt voor het openbaar vervoer.’
Het naast het busplatform gelegen Prins Bernhardviaduct krijgt ook een nieuwe inrichting. Het viaduct wordt overzichtelijker en daarmee ook veiliger voor met name fietsers en voetgangers. Er komt een kruispunt voor in- en uitritten, het trottoir ter hoogte van het busplatform wordt verbreed en er komt een doorlopend en hoger hek.