'Een beetje lijm had problemen op Zoetermeers Prinses Maximaplein voorkomen'

REGIO - 'Een beetje lijm had wonderen gedaan.' Dat concludeert Cor van der Veen van de TU Delft na een korte inspectie van de viaducten op het Prinses Maximaplein in Zoetermeer. Onder de overspanningen is een deel van de rubberen oplegblokken verschoven. Dat kon gebeuren omdat ze los liggen.
Op het Prinses Maximaplein gaat de Australiëweg met vier viaducten over het plein heen. De linkerrijstroken over die viaducten zijn sinds vier weken afgesloten. Cor van der Veen, universitair docent betonconstructies van de TU Delft, heeft de overspanningen voor Omroep West bekeken. Vanwege de verkeersdrukte op het Maximaplein konden twee van de vier viaducten worden geïnspecteerd.
De rubberen oplegblokken onder het viaduct zijn verschoven. Dat was al bekend, maar wat Van der Veen opvalt is dat alleen de blokken onder de linkerrijstroken van hun plaats zijn. Volgens de betonspecialist ligt de oorzaak mogelijk in het vrachtverkeer dat over de Australiëweg gaat.

Een fractie van een millimeter

'Als een vrachtwagen op het viaduct remt zal het hele viaduct een voorwaartse druk krijgen, dus naar voren bewegen, en daarna weer terug. Het gewicht van de vrachtwagen is genoeg om de rubberen blokken onder de rechterrijstrook op hun plaats te houden, maar op de linkerrijstrook rust niet genoeg gewicht, en daardoor kan het rubber daar wel verschuiven. Het is maar een fractie van een millimeter, maar in de loop van de jaren kan dat optellen naar centimeters', aldus Van der Veen.
Of dit echt de oorzaak is moet blijken uit verder onderzoek, maar de TU-docent kan op dit moment geen andere plausibele verklaring bedenken. 'Maar het is niet uit te sluiten dat het toch iets anders is', zegt Van der Veen.

Simpele oplossing

Er is een relatief eenvoudige oplossing voor het probleem: 'Als je het viaduct een klein stukje opvijzelt kan je de blokken terugleggen en met twee-componentenlijm vastzetten, dan ben je overal van af.' Vastlijmen is niet verplicht. Er zijn veel meer viaducten in Nederland waarbij dat niet is gebeurd, maar bij relatief kleine viaducten, zoals die op het Prinses Maximaplein, is het volgens de betonspecialist wel aan te raden.
Waarom bij de viaducten over het Maximaplein geen lijm is gebruikt blijft onduidelijk, de gemeente Zoetermeer wil niks zeggen zolang er geheimhouding op het onderwerp rust. Volgende week maandag komt het onderwerp aan de orde in de gemeenteraad.