Aanpassingen A4 moeten knooppunt Prins Clausplein laten doorstromen

DEN HAAG - Sinds een maand kunnen automobilisten gebruik maken van het aangepaste weefvak op de A4 tussen knooppunt Ypenburg en het Prins Clausplein. De aanpassing moet er voor zorgen dat het verkeer richting Den Haag beter kan doorstromen.

Zo is het stuk A4 vlak voor het Prins Clausplein verbreed van twee banen naar drie. Daarnaast wordt het verkeer eerder gesplitst, waardoor niet iedereen tegelijkertijd op hetzelfde kleine stukje moet kruisen. Het verkeer vanaf de A13 richting Delft wordt eerder terug gebracht naar één baan, waardoor het gemakkelijker kan instromen op de A12 richting Utrecht. Het verkeer vanaf de A13 richting Den Haag wordt via een fly-over om het knelpunt geleid.

De eerste resultaten wijzen uit dat in de ochtend vooral het verkeer van de A4/A13 richting A12 Utrecht voordeel heeft van de nieuwe situatie en in de avond  heeft het verkeer van A4/A13 richting A12 Den Haag voordeel.

Bedacht door de Hagenaar Henk Sijsling


De oplossing is eigenlijk al twintig jaar oud. Toen nam Henk Sijsling al contact op met Rijkswaterstaat om de doorstroming op het Prins Clausplein te verbeteren. Destijds was het knooppunt tien jaar oud en voor Rijkswaterstaat niet meteen urgent genoeg om de aanpassingen door te voeren. Nu twintig jaar later is Sijslings idee in de praktijk gebracht vanwege de grote toename van verkeer.

Sijsling is hartstikke trots. Een klein detail: hij had het plan eigenlijk ontworpen voor de andere kant van de weg. Sijsling: ‘Het was mooier geweest als ik door de aanpassingen eerder thuis zou zijn. Maar mijn baas is blij, want op deze manier ben ik wel eerder op mijn werk.’

Deel dit artikel: