Open brief aan raad Teylingen: 'Houd referendum over fusie ambtenaren Teylingen, Lisse en Hillegom'

Gemeentehuis Hillegom
Gemeentehuis Hillegom voorkant
WARMOND - De voorgenomen fusie tussen Teylingen, Hillegom en Lisse 'vergroot de kans op ongelukken, omdat er drie gemeentebesturen komen'. Dat schrijft Warmonder Jan Leune in een open brief aan de gemeenteraad van Teylingen. Leune, voormalig journalist van dagblad Het Binnenhof en de Leidsche Courant, is tegen de fusie van de ambtenarij van de drie gemeenten. Vooralsnog is Leune de enige die openlijk bezwaar maakt tegen de fusie.
Leune pleit in zijn brief voor een raadgevend referendum. Hij schrijft er mee te kunnen leven wanneer de raad na het referendum alsnog besluit tot een ambtelijke fusie. Maar dan wil Leune ook één gemeentebestuur. 'Waarom wel drie burgemeesters, drie gemeentesecretarissen, tien wethouders en 63 raadsleden?'
Volgens Leune krijgen de ambtenaren te maken met 'drie kapiteins op een schip', verschillende regels, tarieven en belastingen. De Warmonder vreest dat er meer rechtszaken zullen komen omdat burgers zich kunnen beroepen op ongelijke behandeling.

'Samenwerking ambtenaren Lisse, Teylingen, Hillegom niet goedkoper'

In de open brief vraagt Leune zich af of de ambtelijke samenvoeging wel zal leiden tot kostenbesparing en kwaliteitsverbetering. 'In het voorstel staat niets over salarisverhogingen over ambtenaren omdat zij cao-technisch voor een grotere gemeenschap gaan werken.'
Leune vreest dat de samenwerking daardoor veel duurder wordt dan gewenst. 'Wanneer het u echt om onder meer kostenbesparing gaat dan is via een verkleining van het bestuursapparaat al gauw één miljoen te besparen', schrijft Leune aan de gemeenteraad.
De raad van Teylingen beslist aanstaande donderdag over de mogelijke fusie.