'Mauritshuis geeft Nederlandse economie een boost': 600.000 bezoekers in openingsjaar

DEN HAAG - Sinds de heropening in juni vorig jaar heeft het Mauritshuis in Den Haag 600.000 bezoekers getrokken. Dit levert een behoorlijke boost op voor de Nederlandse economie, blijkt uit onderzoek van Deloitte.

Het vernieuwde museum levert de Nederlandse economie jaarlijks 23,7 miljoen euro op. In 2012 was dat nog 12,8 miljoen euro. Deloitte onderzocht de economische impact van het museum, in opdracht van het Mauritshuis.

Van de 600.000 bezoekers was bijna 40 procent buitenlandse toerist. Deloitte heeft onderzocht wat bezoekers zoal uitgeven in en rondom hun uitje naar het Haagse museum. Bezoekers geven in het museum gemiddeld zo'n 12,99 euro uit. Nederlandse dagjesmensen besteden buiten het museum nog zo'n 19 euro in Den Haag en als ze blijven logeren geven ze daar zo'n 163 euro aan uit. Buitenlandse toeristen besteden buiten het museum zo'n 48 euro en gemiddeld 246 euro bij een meerdaags bezoek aan de Hofstad.

LEES OOK: Parel of niet, Meisje met de Parel blijft publiekstrekker voor Mauritshuis in Den Haag

Op 27 juni 2014 ging het Mauritshuis weer open na een ingrijpende verbouwing van twee jaar.

Deel dit artikel: