HTM vraagt aandacht voor verkeersveiligheid; per rit moet een bestuurder 40 keer ingrijpen

© Archief
DEN HAAG - Door het toenemende gebruik van smartphones bij fietsers en voetgangers zijn er tot wel 40 momenten waarop een HTM-bestuurder moet ingrijpen om een aanrijding te voorkomen. Dit kan niet volgens de Haagse vervoerder. Daarom gaat HTM de komende tijd aandacht vragen voor verkeersveiligheid door een persbericht en bericht op de website.
'Iedereen heeft een verantwoordelijkheid hierin. Als je fietst door een drukke stad met een koptelefoon met harde muziek, moet je blijven opletten. Dat gebeurt niet altijd', vertelt HTM-woordvoerder Marijke Poppelier. 'Ik spreek geregeld met onze bestuurders en zij gaven allemaal aan dat ze tijdens een rit continu bezig zijn om ongelukken te voorkomen.'
Ook reizigers ervaren vaak de gevolgen van onoplettende fietsers of voetgangers. Zo komt het geregeld voor dat een tram of bus plotseling moet remmen, waardoor reizigers door het voertuig geschud worden. Om dit zo veel mogelijk te voorkomen, is defensief rijden een belangrijk onderdeel van de opleiding tot trambestuurder of buschauffeur. Dit houdt in dat ze tijdens een rit anticiperen op het gedrag van de overige weggebruikers.

Excuses via reactieformulier

Poppelier: 'Hoe het ook kan, bewees een jongedame. Zij reed met oordopjes in door een rood licht. De trambestuurder moest daarop hard remmen om een ongeluk te voorkomen. De dame in kwestie was zich achteraf zo geschrokken dat ze haar excuses hiervoor aanbood via het reactieformulier op onze website. Dat is een mooi voorbeeld van iemand die inziet wat haar rol is in het geheel.'