Gedoe bij de NS: Van gladde sporen tot een koe op de rails... een top 9 van oorzaken vertraging

DEN HAAG - Ai! Weer gedoe bij de NS. Het is herfst en dat veroorzaakt veel problemen. Een glad spoor zoals dinsdag tussen Alphen aan den Rijn en Gouda, bladeren op de rails, omgevallen bomen. Een hoop oorzaken voor vertraging voor de passagiers dus. Klinkt dat gek? Een glad spoor? Vonden wij toch wel een beetje. Daarom: negen veel gehoorde oorzaken van de NS en spoorbeheerder ProRail voor vertragingen op het spoor. We zijn ook benieuwd naar jouw ervaringen!
1. Geen conducteur aanwezig

Iedereen komt wel eens te laat. Toch? Een conducteur ook, maar bij de NS betekent dat dat de trein niet vertrekt. Eén persoon heeft zo veel invloed op het humeur van veel anderen. Uiteraard is verslapen niet de meest voorkomende reden waarom de conducteur niet in de trein aanwezig is. Andere vertragingen zorgen er namelijk ook wel eens voor dat conducteurs te laat bij hun nieuwe trip aankomen. Die cirkel lijkt vicieus.

2. Koperdiefstal

Koper is geld waard. Volgens koperprijs.net op dit moment maar liefst € 5,23 per kilo. Voor sommige mensen is dat genoeg om het materiaal te willen stelen. Een voordeel voor de reiziger: de prijs van koper daalt. Misschien dat criminelen hun pijlen daarom op andere materialen gaan richten. Ook probeert spoorbeheerder ProRail de koperdiefstal te beperken. Volgens woordvoerder Lucas Stassen van ProRail zijn er wekelijks van dit soort diefstallen. 'Te vaak gebeurt het. Als het bedradingen betreft, kan dat gevaarlijk worden. En dat zorgt voor vertragingen.'

3. Gladde sporen

Reizigers tussen Alphen aan den Rijn en Gouda kwamen er dinsdagochtend achter dat ze bestaan: te gladde sporen. Blijkbaar was ProRail net te laat met het ‘winterproof’ maken van de rails. Zonde. Vertraging dus! Volgens Stassen is dat niet gek. 'Vergelijk het met een auto. Als het wegdek glad is, wordt je remweg langer. Dat is met een trein ook zo.'

4. Blaadjes en vierkante wielen!

Samen met gladde wegen veroorzaken blaadjes op het spoor vervolgens vierkante wielen. 'Tijdens het remmen blokkeren de wielen en daardoor slijten ze sneller. Het gevolg is blokkerig rijden', aldus Stassen. Elk jaar frustreert het vele mensen, maar vorig jaar had de NS dé oplossing voor de bladeren. Met een lasertrein moeten de blaadjes verdwijnen. Helaas is het spoorbedrijf nog niet uit de testfase. ‘We moeten de verwachtingen op dit gebied wat temperen. Tot op dit moment hebben we geen positieve testresultaten’, aldus woordvoerder Ton Boon van NS.

5. Hitte

Maar, niet alleen gladde sporen veroorzaken extra reistijd. Ook hitte doet dat. Het spoor wordt heet en dan ontstaan kronkels. Ook de elektronica heeft het zwaar bij warm weer. 'Dat kan, maar alleen bij extreem hoge temperaturen', zegt Stassen. Hoe warm het moet zijn voor vervelende situaties op het spoor, kon de medewerker van ProRail niet zeggen.

6. Boom op het spoor

Nee toch. Zit je heerlijk je krantje te lezen, knikkert er een boom op het spoor. Gebeurt niet vaak, maar toch. De oorzaak laat zich raden: storm. ProRail controleert ieder jaar bomen en struiken in de buurt van het spoor op zoek naar potentiële vertragingsveroorzakers.

7. Seinstoring

‘Dingdong! Dankzij een sein- en wisselstoring tussen Den Haag en Gouda is er geen treinverkeer mogelijk. Er worden bussen ingezet. De extra reistijd bedraagt dertig minuten.’ Klinkt bekend? Het is inderdaad niet de minst voorkomende reden voor extra reisminuten. Liefst 22,3 procent van de vertragingen komen voort uit dergelijk storingen, aldus de statistieken van rijdendetreinen.nl. Stassen realiseert zich dat hier winst te boeken is. 'We doen een test met lege treinen die voor treinen met passagiers uit rijden. Die zorgen er in de winter voor dat ijs en sneeuw al weggereden wordt. Als er een probleem is, kunnen we dat oplossen zonder dat mensen er last van hebben.'

8. Wissel gemist

Vandaag nog: een trein die een wissel mist. Een onoplettend moment in de trein van Enschede naar Den Haag zorgde ervoor dat het gevaarte doorreed naar Rotterdam. Via een omleiding kwamen de reizigers toch nog in Den Haag terecht. Het was zeker niet de eerste keer dat dit gebeurde. Zo reed ooit een trein tussen Amersfoort en Harderwijk een wissel voorbij en liep zo vertraging op, aldus een nog altijd gefrustreerde collega op onze redactie, die er nog grijze haren van heeft. Heb jij dat ook weleens meegemaakt?  

9. Koe op het spoor

Ja echt. Je leest het goed. Op de vraag wat het raarste is wat ze ooit bij ProRail hebben meegemaakt, antwoordt Stassen: 'Een koe op het spoor. Dat klinkt grappig, maar als je als machinist rijdt en er is niets aan de hand, schrik je toch als er ineens een koe loopt.'
Meer over dit onderwerp:
NS Vertraging Trein Spoor Rails ProRail
Deel dit artikel: