Den Haag steekt 1,6 miljoen euro in stadsmarketing, duurbetaald logo Corbijn 'wordt losgelaten'

DEN HAAG - De gemeente Den Haag gaat jaarlijks 1,6 miljoen euro in stadsmarketing stoppen. Dat blijkt uit het plan Aanpak Haagse Citybranding 2020 van het stadsbestuur.
De stad ontving afgelopen jaren onder meer een
, een
, het
, de
en het
. Volgens het stadsbestuur telt Den Haag 30.000 studenten, zijn er jaarlijks 1,2 miljoen hotelovernachtingen en telt de regio 37.500 banen bij internationale organisaties. Toch kan dat volgens het college beter.
Den Haag blijft inzetten op het imago van internationale stad van vrede en recht en de ligging aan zee. Gemeente, bedrijven, inwoners en instellingen gaan 'het merk van de stad nog eenduidiger en beter uitdragen', schrijft het college in een verklaring.

Boek

Er komt een digitaal 'merkboek' waarin kenmerkende foto's, filmpjes, feiten en cijfers staan. Haagse organisaties kunnen hiervan rechtenvrij gebruik maken. Dit boek wordt in januari volgend jaar gepresenteerd. Ook komt er een nieuw logo van de Haagse stadsmarketing. Dat betekent dat het huidige van Anton Corbijn, in de vorm van een vlieger, wordt losgelaten, aldus een woordvoerder van wethouder Karsten Klein.
Het college wil voortbouwen op samenwerkingen met organisaties als Platform Den Haag Studentenstad, Den Haag Zakenstad, The Hague Security Delta en het netwerk van Den Haag Marketing. De gemeente wil de 'aanjager' zijn van hun initiatieven. Daar is de 1,6 miljoen euro voor beschikbaar.