Oplossing voor overvolle metro's tussen Den Haag en Rotterdam: RET bestelt nieuwe voertuigen

De ochtendspits op station Pijnacker-Zuid (Archief
De ochtendspits op station Pijnacker-Zuid (Archief © Yentl Langenberg
DEN HAAG - Spitsreizigers met Randstadrail lijn E krijgen in de toekomst meer kans op een zitplaats. Er gaan meer metro's rijden tussen Rotterdam en Den Haag. De RET, het Rotterdamse openbaar vervoerbedrijf dat de lijn exploiteert, heeft vandaag zes nieuwe metrotreinstellen besteld.
De RET krijgt volgend jaar al nieuwe metro's geleverd voor de lijn naar Hoek van Holland. Totdat die lijn onderdeel wordt van het Rotterdamse metronet, in 2017, zullen deze voertuigen worden ingezet tussen Den Haag-Leidschenveen en Rotterdam-Slinge. Vanaf 1 februari 2016 komt er in de ochtendspits één extra rit tussen deze haltes, vanaf april zijn dat er twee.
De uitbreiding van de dienstregeling is hard nodig. Reizigers uit met name Pijnacker en Nootdorp hebben nu doordeweeks tussen half acht en half negen 's ochtends geen kans op een zitplaats. Als de nieuwe metro's over anderhalf jaar geleverd zijn kan er in de spits elke vijf minuten worden gereden op lijn E, tegen elke tien minuten nu.