A4 Midden-Delfland in cijfers: 63 jaar discussie over 7 km snelweg voor 675 miljoen euro

MIDDEN-DELFLAND - Er is ruim 60 jaar over gepraat, de laatste 3,5 jaar aan gebouwd en pas woensdag werd de laatste procedurele hobbel genomen, maar nu gaat het toch echt gebeuren: de verlengde A4 bij Delft gaat open. De duurste snelweg van Nederland: bijna een ton per meter.
Dit weekend wordt de
die Rotterdam en Schiedam een stuk dichter bij Den Haag moet brengen. Het verbodsbord bij Delft richting Schiedam verdwijnt pas in de nacht van zondag op maandag, want de weg gaat in twee fasen open. Maar vrijdag na de avondspits kunnen de eerste auto's
richting Delft.
De weg kent een lange geschiedenis. In 1953 worden de eerste tekeningen gemaakt voor een A4 door Midden-Delfland. Dan heet de weg nog A19. In 1968 begint het aanleggen van het zandlichaam, waarop de snelweg moet komen. In komen de eerste actiegroepen in verzet tegen de gevolgen voor het gebied en de geluidsoverlast.

Foutje van kamerlid bij stemmen

Dat verzet heeft succes, want in 1976 besluit de Tweede Kamer de aanleg te stoppen en te kiezen voor verbreding van de A13 en meer openbaar vervoer. Dit besluit is eigenlijk een vergissing, want één kamerlid stemt per ongeluk tegen in plaats van voor.
De protesten waren vooral gericht tegen de aantasting van het groene gebied bij Schipluiden tussen de grote steden Rotterdam, Delft en Den Haag. In plaats van de weg op een dijk boven de wei te bouwen - waar de koeien via tunnels onderdoor zouden kunnen - is de weg voor een groot deel verdiept aangelegd. Met een 2 kilometer lange Ketheltunnel bij Schiedam, en een 100 meter breed ecoduct voor het kleinwild dat in Midden-Delfland rondloopt.

Het belangrijkste resultaat echter moet zijn dat de dagelijkse files op de A13 bij Delft verdwijnen of op zijn minst korter worden. Dat zullen we maandag zien, wanneer de nieuwe A4 Midden-Delfland helemaal gebruikt kan worden. Wel moet worden gezegd dat maandag voor veel mensen de eerste dag van de kerstvakantie is.

Overige cijfers

1 ecoduct
2 km lange Ketheltunnel
3 kunstwerken
7 km lang traject
18 december open richting noord, Schiedam-Delft
21 december open richting zuid, Schiedam-Delft
60 % meer verkeerscapaciteit tussen Rotterdam en Den Haag
63 jaar discussie sinds eerste tekeningen
100 km/u maximumsnelheid
1000 man aan gewerkt op hoogtepunt
6000 mensen bezochten de bezoekersdag
10.000 auto's per uur mogelijk, in beide richtingen samen
15.000 ton staal in wapening van kunstwerken verwerkt
60.000 m2 geluidsschermen aangelegd
93.857,14 euro per meter kost de A4 Midden-Delfland
125.000 m3 beton in kunstwerken verwerkt
128.000 motorvoertuigen per etmaal
250.000 m2 betoniet tunnelwanden aangelegd
660.000 m3 asfalt verwerkt
1.000.000 m2 nieuw natuurgebied aangelegd
1.675.000 m3 grond en zand aangevoerd
2.285.000 m3 grond en zand weggegraven
657.000.000 euro kost de A4 Midden-Delfland


Meer weten? Raadpleeg dan onze speciale pagina over de A4 Midden-Delfland.