Dit is 'm: Het nieuwe 'woordmerk' van Den Haag

Woordmerk Den Haag | Afbeelding Gemeente Den Haag
Woordmerk Den Haag | Afbeelding Gemeente Den Haag
DEN HAAG - Dit is ‘m dan. Het nieuwe woordmerk van de gemeente Den Haag. ‘Het is een verbindend element voor alle partijen die werken aan de profilering van Den Haag,’ aldus de gemeente.
Het nieuwe woordmerk is onder deel van de
.  Den Haag wil zich daarmee de komende jaren tot ver buiten de stadsgrenzen gaan presenteren als dé plek voor congressen, opleidingen, banen, kantoren en een weekendje weg.
Voor de ontwikkeling van het woordmerk van de stad is voor een bijzondere aanpak gekozen, aldus de gemeente. Negen grafisch ontwerpers, afgestudeerd aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK), hebben hiervoor samengewerkt in een ontwerpcollectief.

In plaats van de Vlieger

Het woordmerk komt in de plaats van de ‘Vlieger’ die in 2006 werd ontworpen door fotograaf en regisseur Anton Corbijn. Officieel wordt die trouwens niet afgeschaft. Bedrijven of organisaties die liever de vlieger willen blijven gebruiken, morgen dat doen. Maar informeel is het toch een beetje het idee dat het werk van Corbijn langzaam verdwijnt.
Het nieuwe woordmerk hoort bij het digitaal ‘merkenboek’ dat een paar weken geleden werd gepresenteerd. Daarin staan kenmerkende foto's, filmpjes, feiten en cijfers. Haagse organisaties kunnen hiervan rechtenvrij gebruik maken.

Commissie selecteerde ontwerp

De uiteindelijke versie van het woordmerk is gekozen door een selectiecommissie met vertegenwoordigers uit verschillende sectoren: toerisme, onderwijs, woonsector en bedrijfsleven.