Scholieren imiteren Europees Parlement op Grotius College Delft: 'Dit boeit mij'

DELFT - Hoe moeten actuele Europese problemen aangepakt worden? Op het Grotius College in Delft kwamen dinsdag zeventig leerlingen van elf verschillende scholen in Zuid-Holland bij elkaar om oplossingen te bedenken. 'Je leert beter begrijpen hoe bepaalde wetten en afspraken tot stand zijn gekomen', merkt deelnemer Jefta Wassenberg.
De scholen doen mee aan het Model European Parliament. Zo maken zij op een actieve manier kennis met de manier waarop besluiten in Europa tot stand komen. In een rollenspel worden onderwerpen zoals vluchtelingenopvang, vrijhandelsakkoorden en digitale vrijheid behandeld.
Iedere deelnemer zit in een commissie en vertegenwoordigt fictief een land. Liselotte de Clercq zit in de commissie Buitenlandse Zaken en zij behandelen de vluchtelingenproblematiek. 'Ik ben gedelegeerde van Hongarije en ik heb mij goed voorbereid. Alleen mijn land heeft een heel ander standpunt dan ik', lacht de scholier uit Oegstgeest.

Oplossingen bedenken

Op de eerste bijeenkomst zijn dinsdag vooral de problemen geformuleerd. In april worden de tweede en de derde dag gehouden. Dan moeten de leerlingen met oplossingen komen.