Winkelcentrum Leidsenhage: een voorbeeld van hoe het niet moet én ‘voorbeeld voor de toekomst’

LEIDSCHENDAM - Veel beton, grauw, verouderde winkelpanden en leegstand. Winkelcentrum Leidsenhage in Leidschendam is een schoolvoorbeeld van hoe het niet (meer) moet, vindt econoom Cor Molenaar. Hij is gespecialiseerd in koopgedrag. ‘Dit is heel triest, typisch vergane glorie uit de jaren zeventig.’
Door de recente faillissementen van winkelketens als V&D, Perry Sport en Aktiesport en de grote leegstand van winkelpanden is de vraag hoe het verder moet met de fysieke winkel actueel. Het antwoord hierop is volgens Molenaar - tevens bijzonder hoogleraar e-marketing aan de Erasmus Universiteit - ook te vinden in Leidsenhage.

LEES OOK: Minder en kleinere winkelgebieden in strijd tegen leegstand

Het aantal bezoekers van dit winkelcentrum nam de afgelopen jaren flink af en Leidsenhage kampt momenteel met leegstand, met de V&D als meest in het oog springende voorbeeld. 'Nu onderscheiden we ons met niets, misschien alleen met gratis parkeren', zegt centrummanager Jos Zuijdwijk. 'Er moest hier wat gebeuren.'

Investering van 200 miljoen euro

Dat vindt ook vastgoedmaatschappij Unibail-Rodamco, die 200 miljoen euro wil steken in een ingrijpende opknapbeurt en uitbreiding (ongeveer 25.000 vierkante meter) van Leidsenhage. Het moet het grootste en modernste winkelcentrum van het land worden.

LEES OOK: Mercure-hotel bij Leidsenhage in Leidschendam failliet

In het vernieuwde, volledig overdekte winkelcentrum wil Unibail-Rodamco een ‘complete ervaring’ aan het publiek aanbieden. ‘Als je binnenkomt moet je het gevoel hebben dat je in een hotellobby binnenkomt. Warm met zitplekken, je hoort muziek op de achtergrond en ziet mooie verlichting die als het donker wordt vanzelf meekleurt’, zei Rodamco-directeur Bart van Twillert eerder tegen Omroep West. De vastgoedmaatschappij hoopt dat het winkelcentrum in de toekomst 12 tot 14 miljoen bezoekers per jaar trekt.

Werkzaamheden starten binnenkort

Maandag 14 maart starten de werkzaamheden. In totaal wordt zo’n 25 procent van het huidige centrum gesloopt. Zuijdwijk: ‘Dit is echt een gigantische operatie. Over een paar jaar herken je het hier niet meer terug.’ Het vernieuwde Leidsenhage moet eind 2018, begin 2019 klaar zijn.

Econoom Cor Molenaar is enthousiast over de plannen voor Leidsenhage. ‘Winkelen moet weer een geluksgevoel opleveren, daar speelt Unibail-Rodamco op in. Dit wordt een knaller in Nederland, vergelijkbaar met moderne winkelcentra in het buitenland.’

‘Dit gaat ten koste van andere winkelgebieden’

De aantrekkingskracht van Leidsenhage zal wel ten koste gaan van andere winkelgebieden in de regio, zegt Molenaar. ‘In heel Zuid-Holland zullen winkels hier last van gaan ondervinden. Winkelgebieden in Leiden, Lisse, Hillegom en Wassenaar zullen daarom opnieuw hun positie moeten bepalen.’ De gebieden zouden volgens de econoom niet de concurrentie met Leidsenhage moeten aangaan, maar zich moeten onderscheiden met een ‘kleinschalig en uniek’ winkelaanbod.

Winkelgebieden in de omgeving maken zich zorgen over de plannen van Leidsenhage, maar bezwaren tegen de uitbreiding werden in januari door de Raad van State verworpen. In de gemeente Leidschendam-Voorburg staat nu zo’n 15 procent van het aantal winkels leeg, ofwel ruim 10.000 vierkante meter. Een woordvoerder van de gemeente wijst erop dat de winkelleegstand wel afneemt en dat de renovatie van Leidsenhage zwaar op het gemeentelijk gemiddelde drukt. Omdat de cijfers dateren van januari is het faillissement van V&D daarin nog niet meegenomen.

Webwinkels

Centrummanager Zuijdwijk is niet bang dat er in Leidsenhage voor de leegstand wordt gebouwd. ‘Winkels hebben meer ruimte nodig om een beleving te creëren. Neem de winkels van Apple, waar maar een paar producten staan. Die beleving willen wij in het nieuwe Leidsenhage ook gaan bieden.’ Omdat mensen ‘functionele aankopen’ steeds vaker op internet doen, moeten mensen tijdens een bezoek aan winkelgebieden worden verleid tot ‘impulsaankopen’, meent econoom Molenaar.

In webwinkels wordt onder meer veel mode, consumentenelektronica en speelgoed gekocht. Niet verwonderlijk hebben juist veel fysieke winkels het in die sectoren lastig. Molenaar: ‘Niet alleen de online aankopen, vooral ook het oriëntatieproces op internet zorgt voor kritische kopers en een druk op de marge.’ Om zich te onderscheiden dienen de winkeliers de klanten prikkelen met ‘geluid, licht, geur en muziek’, vindt Molenaar. ‘Winkelpersoneel moet gastheer en gastvrouw worden, waardoor klanten hen de omzet gunnen. Klanten moeten gestimuleerd en geholpen worden om te kopen.’

‘Winkeliers moeten internet omarmen’

Verder zouden fysieke winkels internet moeten omarmen. Molenaar vindt dat ondernemers nog te weinig gebruik maken van de mogelijkheden van smartphones, sociale media en webshops. ‘De retail gebruikt nog veel te veel de oude passieve benadering. Internet wordt nog te veel gezien als bedreiging, niet als kans.’

LEES OOK: Gemeente wil compatere winkelgebieden, maar Katwijkse slager wil niet weg uit de Rijnstraat

Ook wijst Molenaar op de trend dat grote webwinkels fysieke winkels openen. Zo heeft Neckermann acht filialen aangekondigd, die moeten gaan fungeren als service- en afhaalpunt. En elektronicawebwinkel Coolblue maakte in januari bekend het aantal fysieke winkels uit te willen breiden. Ook kleinere internetwinkels hebben de afgelopen jaren filialen geopend in de winkelstraten.

Lees meer over dit onderwerp in ons dossier over winkelleegstand
Deel dit artikel: