Cijfers bewijzen het: De A13 is nu lekker rustig... maar de A4 een stuk drukker

DEN HAAG - Op dit moment zijn er steeds meer automobilisten die vroeger op de A13 reden te vinden op de nieuwe A4. Dat blijkt uit een steekproef die in opdracht van Rijkswaterstaat is gedaan. Ook op sommige regionale wegen, zoals de N211 en de N470, is het een stuk drukker geworden sinds de weg open is.
De verlengde A4 heeft een lange geschiedenis, maar na 60 jaar discussie is de weg sinds december open. Ruim twee maanden wordt er nu gereden over de nieuwe verdiepte A4 door Midden-Delfland. Het nieuwe stuk snelweg tussen Delft en Schiedam is aangelegd om de filedruk om de A13 te verminderen en om de doorstroom van Noord naar Zuid Nederland te verbeteren. De A13 was eerder de enige hoofdverbinding tussen Den Haag en Rotterdam. Op dit drukke traject stonden dagelijks lange files.

In een steekproef zijn de eerste maanden van 2016  vergeleken met de eerste maanden van 2015. Op het stuk A13 Delft Noord richting Delft reden in de maanden januari/februari 26.100 minder automobilisten op een gemiddelde werkdag, een daling van 16 procent.

Ook A13 richting Rotterdam rustiger

Op het stuk A13 Delft Zuid richting Berkel en Rodenrijs reden de eerste twee maanden 35.100 minder automobilisten per dag, een daling van 22 procent.

Deze automobilisten lijken volgens de steekproef te hebben gekozen voor de A4. Over het nieuwe stuk tussen Delft en Schiedam rijden op een gemiddelde werkdag 64.300 automobilisten. Op de A4 tussen Rijswijk en Den Haag Zuid rijden gemiddeld 32.900 auto’s meer op een gemiddelde werkdag. En het stuk snelweg tussen A4 Kethelplein en Vlaardingen is het aantal automobilisten met 17 procent gestegen. Van 122.100 in 2015 naar 143.300 in 2016.

Ook gevolgen voor provinciale wegen

Op de provinciale wegen in de omgeving van de A4 is op de N468 een grote afname van het verkeer te zien. In vergelijking tot vorig jaar rijden op deze weg tussen Maassluis en 't Woud op een werkdag 2.900 auto’s minder. Een daling van bijna 30 procent in vergelijking tot vorig jaar. De N468 was eerder een sluiproute tussen de A20 en de A4, omdat die het meest rechtstreekste alternatief was voor de ontbrekende schakel in de A4 tussen Delft en Schiedam.

Op de overige provinciale wegen is juist een toename te zien. Op de N470 van Delft-Zuid naar Zoetermeer rijden op een gemiddelde werkdag 3.100 meer automobilisten, een stijging van 16 procent. Op de N211 - de Wippolderlaan bij Wateringen - rijden 4.900 auto's meer per gemiddelde werkdag en op de N223 Westland naar Midden-Delftland is het verkeer met 5 procent gestegen. Het is nog onduidelijk of deze toename door de verlenging van de A4 wordt veroorzaakt.

Meer over dit onderwerp:
A4 A13 Snelwegen Drukte Verkeer N211 A20 N470 N223
Deel dit artikel: