Advies voor ov-verbinding Norfolkterrein Scheveningen: trek tramlijn 17 door

DEN HAAG - De beste manier om het oude Norfolkterrein op Scheveningen beter bereikbaar te maken is het doortrekken van tramlijn 17. Dat blijkt uit het rapport van een adviesgroep die twaalf opties voor een betere bereikbaarheid onderzocht. Een goede ov-verbinding is nodig omdat er woningen komen op het terrein.
Deze groep stelt dat de nieuwe tramroute via de Westduinweg en de Kranenburgweg naar het voormalig Norfolkterrein moet lopen. Lijn 17 wordt verlengd vanaf de keerlus bij de Statenlaan. Op de Statenlaan moet een overstaphalte komen met tramlijn 11 en buslijn 22. Het benzinestation dat nu op die plek staat, moet dan weg.
De adviesgroep bestaat uit twaalf partijen. Drie van die twaalf partijen steunen het advies niet: Bewonersorganisatie Havenkwartier, Belangenorganisatie Scheveningen Haven en Wijkberaad Duindorp. Zij vinden dat verder onderzoek nodig is en dat niet goed duidelijk is wat de gevolgen zijn van de route. In totaal zijn twaalf opties onderzocht, waaronder ook nieuwe tramtrajecten over de Willem de Zwijgerlaan en de Kranenburgweg.

Zevenhonderd woningen

De komende jaren wordt Scheveningen Haven flink uitgebreid. Op het oude Norfolkterrein komt een nieuwe wijk met zevenhonderd woningen. Het gebied is nu slecht bereikbaar. Het advies voor de nieuwe tramverbinding is donderdag in de HTM Partytram overhandigd aan wethouder Tom de Bruijn. Het is de bedoeling dat de wethouder voor de zomer een voorstel doet aan de gemeenteraad over het plan. Het budget voor de nieuwe tram is al wel bekend: 28 miljoen.
Het Norfolkterrein is vernoemd naar een rederij die daar vroeger opereerde. In 2006 vertrok het laatste Norfolkschip uit de Scheveningse haven. Het transportbedrijf kon niet meer uitbreiden en verhuisde daarom naar Vlaardingen.