De Zuid-Hollandse Schijf van Vijf: gezond eten uit eigen provincie

© ANP
DEN HAAG - Het Voedingscentrum heeft dinsdag een nieuwe Schijf van Vijf gepresenteerd. Daarin wordt geadviseerd om vooral veel groente, fruit en volkorenproducten te eten. Met producten uit onze eigen provincie Zuid-Holland kom je al een heel eind. Bekijk hier de Zuid-Hollandse Schijf van Vijf.
Groenten uit het Westland

We moeten nog meer groente eten dan in de oude Schijf van Vijf stond vermeld: namelijk 250 gram in plaats van 200 gram per dag. De paprika's en tomaten uit het Westland hebben dan natuurlijk je voorkeur.

30+ kaas

De Goudse kaas wordt over de hele wereld geprezen. Volgens het Voedingscentrum past een plakje kaas prima in de nieuwe Schijf van Vijf, maar dan wel 10+, 20+, of 30+ kaas met twee gram zout of minder. 48+ en 60+ kaas zijn uit den boze, daar zit te veel verzadigd vet in.

Hollandse Nieuwe

Over ruim twee maanden wordt het eerste vaatje Hollandse Nieuwe weer op Scheveningen geveild. Een harinkje op zijn tijd is goed, maar bevat wel redelijk veel zout. Het Voedingscentrum adviseert daarom om niet elke week zoute vis, zoals haring, te eten.

Aardbeien

Naast de 250 gram groente zegt het Voedingscentrum dat het verstandig is om minstens twee porties fruit per dag te eten. Bij veel kwekerijen in onze regio kun je versgeplukte aardbeien kopen. Een gezonde snack!

Zuivel

In het Groene Hart kent talloze melkveehouderijen die melk, yoghurt en kwark maken. Elke dag een portie zuivel zorgt er volgens het Voedingscentrum voor dat je het risico op darmkanker verkleint. Het eten van yoghurt verkleint ook nog eens de kans op suikerziekte. Een goede keus dus! Zorg er dan wel weer voor dat je halfvolle en magere varianten koopt. Zo krijg je niet te veel verzadigd vet binnen.