Haagse vlogger Mascha van Beautygloss vindt nieuwe reclameregels over ongezond eten onzin

Engelse drop
Engelse drop
DEN HAAG - Mascha Feoktistova, die met haar YouTube-kanaal Beautygloss bijna een half miljoen volgers heeft, is het niet eens met het idee om extra reclameregels in te stellen voor vloggers.
Die nieuwe regels komen er mogelijk omdat vloggers volgens de Consumentenbond, de Hartstichting en het Diabetes Fonds vaak reclame maken voor ongezond eten. Het ministerie van Volksgezondheid is van plan uitgebreid te monitoren hoeveel kinderen ernaar kijken.
'Ik dacht eerst dat het een grap was', zegt Feoktistova erover tegen Den Haag FM. 'Heeft de Tweede Kamer niks beters te doen?'

Jonge kinderen

In Nederland mag je op tv geen reclame maken voor ongezond eten als een kwart of meer van de kijkers onder de 14 jaar oud is. Ook idolen van kinderen mogen dat niet doen. Die regels gelden ook voor YouTube. Alleen is op internet de leeftijd van de kijker wat moeilijker te checken.
'Mark my words', zegt Mascha. 'Ze gaan er een heel ding van maken en uiteindelijk komt er een regel dat je er verplicht bij moet zetten als iets gesponsord is. Maar dat is al net zo lang als adverteren bestaat verplicht. Het gebeurt al bij serieuze vloggers. Dus wat een onzin weer.'