Islamitische schoolbesturen willen nieuwe islamitische school in Den Haag tegenhouden

DEN HAAG - De Islamitische Scholenbesturen organisatie (ISBO) wil de komst van een islamitische middelbare school naar Den Haag tegenhouden. De ISBO noemt de stichting die de school naar Den Haag wil halen 'onbetrouwbaar' en overweegt juridische stappen tegen het initiatief te nemen.
Dinsdag werd bekend dat het ministerie van Onderwijs het verzoek van Sonar Atasoy van de Stichting De Ozonlaag om een islamitische school voor voortgezet onderwijs in Den Haag te vestigen, heeft goedgekeurd. Het gaat om een aanvraag voor een scholengemeenschap voor mavo, havo en vwo op islamitische en hindoeïstische grondslag. De aanvraag is goedgekeurd omdat uit berekeningen blijkt dat er voldoende potentiele leerlingen zijn.

De ISBO is niet blij met de goedkeuring. 'We hebben geen vertrouwen in deze stichting,' zegt ISBO-directeur Yusuf Altuntas. 'Wij kennen de oprichter van de stichting en hij heeft ook al aanvragen lopen in Amsterdam. Daar is het eerder misgegaan . Deze man doet lukraak aanvragen. Wat bezielt hem?' vraagt Altuntas zich af.

Enige bestuurder

Ook vindt Altuntas het ongewenst dat Atasoy de enige bestuurder is. 'Hij is de enige volmacht hebbende persoon en beslist dus alleen over het onderwijs aan onze kinderen. Dan klopt er toch iets niet?' De ISBO wil proberen de plannen tegen te houden door het starten van een juridische procedure.

Ook staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs (VVD) zet vraagtekens bij de betrouwbaarheid van Atasoy. Hij heeft eind vorig jaar een onderzoek naar hem ingesteld omdat zijn stichtingsbestuur geen afstand deed van uitspraken van een medebestuurder die IS verheerlijkte.

'Hart op de goede plek'

Arnoud van Doorn fractievertegenwoordiger van de Partij van de Eenheid in de Haagse gemeenteraad weerspreekt de kritiek op Atasoy. 'Hij is niet de enige in de stichting en er is niets mis met hem. Achter de stichting zitten hele betrouwbare mensen, met het hart op de goede plek,' zegt hij 'Het zijn mensen die veel ervaring hebben met onderwijs en als doel hebben om een excellente school te worden.'