'Reizen binnen de Randstad moet sneller'

DEN HAAG - In de toekomst moet een ritje van Den Haag naar Delft een stuk sneller gaan, althans als het aan de vijf openbaar vervoersbedrijven NS, HTM, Q-buzz, GVB en RET ligt. Mensen moeten binnen een uur op hun plaats van bestemming kunnen zijn. Dat staat in een 'toekomstvisie' die de organisaties donderdag publiceren.
Treinen tussen de centraal stations van de vier grote steden mogen er maximaal een half uur over doen. Ook wordt de vaste dienstregeling afgeschaft en komen er meer lightrails, ov-fietsen, beltaxi's en deelauto's.
'Het succes van RandstadRail, de lightrailverbinding tussen Rotterdam en Den Haag, toont waar de reiziger behoefte aan heeft. Geen grote, megalomane projecten, maar slimme combinaties en gericht maatwerk per regio', zegt Jaap Bierman, directeur van de HTM voor de camera van de NOS.
Vervoer op maat
Buiten de Randstad moet vervoer op maat komen en meer aandacht worden besteed aan drukke lijnen. In de rustige regio's willen de bedrijven persoonsgericht vervoer. Bierman: 'In rustige regio's zullen de 12 meter lange bussen met vaste dienstregeling plaatsmaken voor persoonsgericht vervoer. Busjes op oproep bijvoorbeeld, die je ook kunt inzetten voor leerlingen- en zorgvervoer'.
De bedrijven hebben de komende twintig jaar een jaarlijkse overheidsinvestering van 1 miljard euro nodig voor de plannen.