Zo werkt de retourbemalingstechniek in de tunnelbak van de A4 in Midden-Delfland

MIDDEN-DELFLAND - Het rondpompen van grondwater in de weilanden langs de tunnelbak van de A4 in Midden-Delfland, ook wel 'retourbemaling' genoemd, werkt. Dat maakte Rijkswaterstaat twee weken geleden bekend op basis van eigen metingen bekend. Maar hoe werkt deze retourbemaling precies?

Aan beide kanten van de A4 staan pompen die de grondwaterdruk op de tunnelbak moeten verminderen, waardoor de lekkages daar stoppen. Als het lekwater niet wordt teruggepompt, verdroogt en verzakt de grond rondom de snelweg. 'Op de snelweg zelf heeft het geen effect, omdat er een grote leiding in zit die het water afvoert', zegt projectleider Adrie Franken van Rijkswaterstaat. 'We benaderen steeds meer de situatie zoals die was voordat de A4 werd aangelegd.'

De oplossing tegen het stijgende grondwater is omstreden. Zo vrezen omwonenden dat door deze methode de omliggende grond verzakt, wat onder meer tot scheuren in woningen zou leiden. De gemeente Midden-Delfland is sceptisch en vindt het te vroeg om te reageren op de resultaten. Het Hoogheemraadschap van Delfland heeft een 'oneindige' vergunning afgegeven voor deze bemalingstechniek. Om de vier tot zes weken worden de resultaten besproken met het waterschap en de gemeente Midden-Delfland.

LEES OOK: Machines langs de A4 zijn weg, weidevogels keren terug in Midden-Delfland
Deel dit artikel: