Lang bellen voor huisartsendienst SMASH Den Haag, Inspectie noemt uitkomst onderzoek 'zorgwekkend'

DEN HAAG - De telefonische wachttijden bij huisartsenposten zijn ontmoedigend lang. Dat concludeert de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek. Huisartsendienst SMASH in Den Haag bleek uit het onderzoek dat in mei plaatsvond de op een na langzaamste post van Nederland.
De Consumentenbond belde veertig huisartsenposten telkens twintig keer op een niet-spoedlijn. 'En daar werden we niet blij van', zegt directeur Bart Combée van de Consumentenbond. 'Van de veertig bleken er 38 niet in staat om het merendeel van de telefoontjes binnen twee minuten aan te nemen.'
Bij SMASH werden zestien van de twintig telefoontjes niet binnen dit tijdsbestek aangenomen. De grens van twee minuten is belangrijk om te voorkomen dat consumenten de spoedlijn gaan bellen. Die lijn is uitsluitend bedoeld voor acute gevallen en moet binnen dertig seconden worden opgenomen.
Huisartsenpost Amsterdam
Alleen Huisartsenpost Amsterdam deed het nog slechter dan SMASH. Daar werden zeventien van de twintig telefoontjes niet binnen twee minuten beantwoord.
De Inspectie voor de Gezondheidszorg noemt de resultaten van het onderzoek ‘zorgwekkend’, maar wil de uitkomsten van het onderzoek eerst bestuderen voordat er stappen worden ondernomen tegen huisartsenposten die te laat opnemen.
'Bereikbaarheid verbeterd'
Volgens de Consumentenbond is de verslechterde telefonische bereikbaarheid van SMASH te wijten aan de groeiende zorgvraag. Het aantal telefonische contacten nam het laatste jaar met vijftien procent toe. SMASH startte daarop het project ‘Versterking organisatie en aansturing Primair Proces’. 'Dit heeft tot gevolg dat de bereikbaarheid sinds juli sterk is verbeterd’, signaleert de Consumentenbond.