Delftse start-up PHYSEE wint Green Challenge

Winnaar Powerwindow Social Impact Pitch Day 2016
Het Delftse bedrijf Powerwindow heeft de beste pitch gehouden op de Social Impact Pitch day. © ABN AMRO
DELFT - De Delftse start-up PHYSEE heeft de duurzaamheidswedstrijd Green Challenge van de Postcode Loterij gewonnen. Het bedrijf heeft energieopwekkend glas, PowerWindow, bedacht. De start-up krijgt 500.000 euro om het product verder te ontwikkelen.
Via een inventief raamkozijn wordt zonlicht omgezet in elektriciteit. Zonlicht reflecteert normaal gesproken op ramen, maar door een speciale laag die is aangebracht op het glas wordt het licht geleid naar de zijkanten van het raam. In de zijkanten zijn zonnecellen aangebracht die het licht uiteindelijk omzetten in energie.
De Postcode Loterij is laaiend enthousiast over het product. 'PHYSEE heeft aan een al bestaand element echt iets toegevoegd. Alles blijft zoals het is, alleen beter', aldus een woordvoerder. De jury prees de winnaar vanwege 'de wijze waarop de technologie waarde toevoegt aan een component dat elk gebouw nodig heeft.' Ook de impact van het prijzengeld op de start-up telde volgens de woordvoerder mee in de beoordeling. 'Met het geld kunnen ze echt door naar een volgende fase.'

Automatisering

Ferdinand Grapperhaus van PHYSEE: 'Met het prijzengeld kunnen we een goede automatiseringsstap maken. Nu wordt nog veel met de hand gemaakt.' Medewerkers brengen bijvoorbeeld nog zelf de speciale laag op het glas aan die licht naar de zijkanten geleidt.