Nieuw winkelcentrum Leidsenhage naar Zweeds voorbeeld
The Mall of Scandinavian staat als voorbeeld voor het nieuwe Leidsenhage
LEIDSCHENDAM - De sloophamer gaat flink te keer in winkelcentrum Leidsenhage. In Leidschendam moet over ruim twee jaar The Mall of the Netherlands verrijzen, een supermodern winkelparadijs waar beleving centraal staat. Het wordt gebouwd naar Zweeds voorbeeld.
'Het winkelen moet een beleving worden, het wordt iets anders, nieuw. Winkelen als uitje met eten en drinken, entertainment, demonstraties en servicegerichte winkeliers', zegt Bart van Twillert, een Nederlandse afgevaardigde van vastgoedmaatschappij Unibail Rodamco. Hij werkt nu in Zweden in The Mall of Scandinavia.
Het Zweedse winkelcentrum, gelegen in een buitenwijk van Stockholm, is het voorbeeld voor het Leidschendamse winkelcentrum. Het is nu een jaar open en de verwachte bezoekersaantallen zijn al overtroffen. De Zweden vinden het fijn om overdekt te winkelen in een schone omgeving waar het lekker ruikt, waar je op luxe bankstellen kunt zitten en rustig je telefoon kan opladen. De toiletten zijn als in een luxe hotel en gratis.
Flagship Avenue
Een belangrijke peiler in dit concept is de Flagship Avenue, een doorgang in the Mall waar merken hun sfeer overbrengen aan de klant. Er is een Nike- en Adidaswinkel en ook een showroom van Tesla. Volgens Bart van Twillert is het voor grote merken van belang om in deze Avenue aanwezig te zijn. Op deze manier kunnen merken zich laten zien aan mensen die er langslopen.
Ondertussen is het rommelig in het huidige Leidsenhage, waar gesloopt en gebouwd wordt. Unibail Rodamco gaat voor 400 miljoen euro investeren in Leidsenhage. In 2019 moet het helemaal af zijn en dan moet het dezelfde luxe hebben als The Mall of Scandinavian. Het moet het grootste en modernste winkelcentrum van het land worden.