Klager naar Ombudsman: 'Politie schoot te snel in allebei mijn knieën'

DEN HAAG - Een man uit Den Haag heeft een klacht ingediend bij de Nationale Ombudsman tegen de Haagse politie. Hij werd twee jaar geleden in beide knieën geschoten. Onterecht, vindt hij.
Volgens advocaat Peter Spaargaren heeft de politie te snel achter elkaar geschoten op zijn cliënt, de nu 51-jarige Kamal. Op camerabeelden is te zien dat een agente twee keer afdrukt, nog binnen een seconde. 'Ze wacht niet af welke impact het eerste schot heeft', stelt Spaargaren, 'en dat zou wel moeten.'
De agente verklaart dat ze wel heeft afgewacht en pas een tweede keer schoot toen het eerste schot geen effect had. Maar die verklaring legt ze pas af nadat Spaargaren een klachtenprocedure is gestart. 'Bij de Rijksrecherche werd het niet precies duidelijk, maar zei ze wel dat ze twee keer achter elkaar schoot: "bam, bam" zei ze.'

'Terecht geschoten'

De politie komt die avond eind oktober 2014 naar het Vredeoord omdat de vriendin van Kamal heeft gebeld. Kamal doolt depressief door zijn berging en ze is bang dat hij zichzelf iets zal aandoen. Een nietpistool ziet ze in de hectiek aan voor een vuurwapen. Maar Kamal heeft geen wapen, hij heeft niet eens een strafblad. Maar wanneer de agenten met hem in gesprek gaan, doet hij wel zijn hand achter zijn rug. Dat is het moment voor de agente om te schieten.
'Ik denk dat dat terecht was', zegt Spaargaren. 'Er was tenslotte het vermoeden dat hij een vuurwapen had. We klagen ook niet dát er is geschoten. Maar wel over het feit dat twee keer is geschoten. Het maakt nogal verschil of iemand één of twee kapotte knieën heeft. Nu zal hij nooit meer zelfstandig kunnen lopen.'

Advies klachtencommissie genegeerd

De klachtencommissie beslist uiteindelijk, op basis van de camerabeelden, dat de agente vanuit één wilsbesluit twee keer heeft gevuurd. Niet goed dus. De klacht zou gegrond moeten worden verklaard. Toch legt de korpschef van de eenheid Den Haag dat advies naast zich neer. Hij volgt de verklaring van de agente en vindt die niet in strijd met de beelden.
'Het stoort me vooral dat ze hier zo in draaien', zegt Spaargaren. 'Dat ze het proberen goed te praten en zelfs een advies van de eigen klachtencommissie naast zich neerleggen. Als ze destijds meteen hadden gezegd dat het niet goed was gegaan, hadden we waarschijnlijk niet eens een klacht ingediend.'

Geen bloemetje

Met één deel van de klacht is de politie het wel eens: ze hebben te weinig aandacht gehad voor het slachtoffer. Daar hadden ze tijd aan moeten besteden, dat klopt. Maar die conclusie ten spijt, heeft Kamal ook nu nog steeds niets van ze gehoord. 'Geen bloemetje, geen gesprek, geen excuses, niets', aldus Spaargaren.
De politie in Den Haag wil op dit moment niet reageren op de zaak. Nu een klacht is ingediend bij de Nationale Ombudsman, wachten ze eerst die procedure en het besluit af. 'Het is nog te voorbarig voor ons om een reactie te geven. Wij lopen hiermee namelijk het risico de objectiviteit van de Ombudsman te beïnvloeden en dat dienen we te voorkomen.'