Dijksma: vanaf 2018 écht niet meer dan vier treinen per dag Den Haag-Brussel

Minder treinen van Den Haag naar Brussel
Minder treinen van Den Haag naar Brussel
DEN HAAG - Den Haag krijgt vanaf 2018 niet meer dan vier directe treinen naar Brussel. Staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Mileu heeft dat besloten. Den Haag en de provincie Zuid-Holland wilden meer treinen met de Belgische hoofdstad houden, maar volgens de NS is dat niet in te passen in de dienstregeling en zijn er ook niet genoeg reizigers voor.
Vanaf 2018 rijdt de
over de HSL van Amsterdam en Schiphol naar Rotterdam, Breda en Brussel. Daardoor wordt
. De gemeente wilde de verbinding met de hofstad en België behouden. Dijksma houdt echter vast aan het eerdere besluit van vier treinen per dag.
De NS rijdt het liefst zestien keer per dag van Amsterdam naar Brussel. In de nu gekozen variant gaan er twaalf treinen per dag vanuit de hoofdstad en dus vier vanuit Den Haag. In de praktijk betekent het dat er elke vier uur een intercity van Den Haag richting België rijdt. De trein blijft rijden vanaf station Hollands Spoor, het centraal station is voor NS geen optie.

Sneller via Breda

Dijksma wijst er op dat er in de toekomst een snellere verbinding komt dan de rechtstreekse trein. Met de intercity van Den Haag naar Eindhoven en een overstap in Breda ben je tien minuten sneller in Brussel. Als genoeg mensen voor deze optie kiezen, zo zegt Dijksma, 'geeft dit mogelijk in de toekomst aanleiding tot een heroverweging van de huidige keuzes.' Met andere woorden, dan zou de rechtstreekse trein alsnog kunnen verdwijnen.
In de huidige situatie gaat bijna 40 procent van de reizigers van de intercity Brussel naar Amsterdam, slechts tien procent gaat van of naar Den Haag.