Instellingen

Meer onderzoek nodig naar doodgereden fietser op Spui in Den Haag

Aanrijding fietser Spui Den Haag
Aanrijding fietser Spui Den Haag © Regio15

DEN HAAG - Een verkeerd afgestelde vrachtenwagenspiegel is volgens het Openbaar Ministerie (OM) de oorzaak van het ongeval dat op 14 april vorig jaar een fietser het leven heeft gekost. De Slowaakse man werd op het Spui in de Haagse binnenstad vermorzeld onder het grote achterwiel van de vrachtwagen.

Een 46-jarige Hagenaar, die de vrachtwagen bestuurde, stond dinsdag terecht wegens

. Op verzoek van de advocaat van de vrachtwagenbestuurder laat de rechtbank aanvullend technisch onderzoek doen.

De chauffeur, die al twintig jaar in het vak zit, was 's ochtends op weg naar het Plein om een restaurant te bevoorraden toen hij vanaf de Schedeldoekshaven rechtsaf het Spui op reed. 'Ik weet ook niet hoe het gebeurde, het was een ongeluk. Ik keek goed in de spiegels, maar zag niks. Ik voelde opeens wel iets maar ik dacht: ik neem een stoepje mee. Toen zag ik in de spiegel opeens iemand liggen. Ik ben gestopt en heb 112 gebeld.'

Verbrijzeld

Medische hulp was snel ter plekke, maar dat bleek tevergeefs. Het bekken van het slachtoffer was verbrijzeld, de Slowaak stierf aan inwendige bloedingen. De man laat vrouw en vier opgegroeide kinderen achter, die in Slowakije wonen. Het slachtoffer werkte maar een deel van het jaar in Nederland, en verbleef dan in Den Haag. Hij was die bewuste ochtend met een collega op weg naar zijn werk.

Uit een technisch rapport van de politie bleek dat de groothoekspiegel van de vrachtwagen teveel naar binnen stond. Hierdoor zou de bestuurder slechts de helft van het zicht hebben gehad. Ook de monitor van een achteruitrijcamera zou verkeerd zijn geplaatst.

Wisselende zitpositie

De advocaat van de chauffeur viel het rapport keihard aan. 'Er wordt daarin helemaal geen rekening gehouden met de wisselende zitpositie van de chauffeur. Als hij bijvoorbeeld naar voren buigt om aan het stuur te draaien, verandert het zichtveld in zijn spiegels met wel 30 graden. Ik weet dat want ik ben zelf acht jaar vrachtwagenchauffeur geweest.'

De drie vrouwelijke rechters, die volgens de advocaat 'waarschijnlijk nog nooit een vrachtwagencabine van binnen hebben gezien', gaan zich nu verder laten informeren door verkeersdeskundigen van de politie. Het is nog niet bekend wanneer de strafzaak verder gaat.