Instellingen

Grote enquête mobiele bereikbaarheid: 1 op de 6 moet op speciale plek gaan staan voor bereik

Gsm en UMTS-masten.
Gsm en UMTS-masten. © ANP

REGIO - Zeventien procent van de mensen in Zuid-Holland moet op een speciale plek in huis gaan staan om mobiel bereik te hebben. Dat is een van de belangrijkste uitkomsten van een grote enquête die Omroep West de afgelopen weken, in samenwerking met de NOS, heeft gehouden. Ook heeft ruim 60 procent van de respondenten in Zuid-Holland geklaagd bij hun provider over bereik met de mobiele telefoon.

De mobiele telefoon is in twintig jaar tijd veranderd van luxeproduct om mee te bellen naar een smartphone die bijna constant gebruikt wordt. Toch zijn er nog plaatsen in Nederland waar je weinig bereik hebt met je telefoon.

Met behulp van de enquête hoopte de NOS en onder meer Omroep West in kaart te brengen waar de problemen met bereik liggen. Maar het lijkt in onze regio alleszins mee te vallen.

Beste bereik

Van alle 12 provincies in Nederland zijn de respondenten in Zuid-Holland gemiddeld genomen het meest tevreden over hun bereik met de mobiele telefoon. Providers staan met een cijfer van 6.9 wat betreft bereikbaarheid in Zuid-Holland op nummer één in Nederland.

Toch zijn er ook genoeg klachten. Bijna één op de zes mensen zegt op een speciale plek in huis te moeten staan om goed bereik te hebben. Maar waar komt dat door?

Nieuwbouw

Het probleem lijkt zich met name voor te doen in nieuwbouwwoningen. 'Ik moet constant bij het raam gaan staan, anders hoor ik niets', is een veelgehoorde klacht bij de enquête.

Volgens telecomexpert Roy van Veen is het in vrijwel elke Vinex-wijk raak. 'De manier waarop huizen tegenwoordig gebouwd worden is de oorzaak', zegt hij. 'Er wordt veel prefab beton gebruikt. Daar zit een hoop bouwijzer in. Je bouwt dus als het ware een ijzeren kooi. Daar komt het signaal heel moeilijk binnen.'

Oosterheem

In de Zoetermeerse Vinex-wijk Oosterheem hebben veel mensen last van slecht bereik, zo blijkt bij navraag. Zo ook Miranda en Mark Grundeken. 'Ik kan thuis helemaal niet bellen. Ik kan vaak niet eens zien wie er gebeld heeft, omdat ik geen gemiste oproep binnenkrijg. Hij gaat niet eens over.'

Als we Mark en Miranda elkaar in de woonkamer laten bellen, blijkt het probleem niet uit de lucht gegrepen. 'En inderdaad, mijn vrouw belt me, maar hij gaat dus gewoon niet over. Er is geen doorschakeling.'

Oplossing

Volgens Van Veen zijn er toch oplossingen als je geen bereik in huis hebt. 'Veel geduld hebben, veel klagen bij je provider', zegt hij. 'Of je kan een mobiel steunpunt kopen. Sommige providers bieden die service. Het enige rare is dat jij er in dat geval voor betaalt en de buurt er beter van wordt.'

Verantwoording
Via de websites van de 13 regionale omroepen konden mensen een online enquête invullen, waarin ze hun ervaring konden delen over het mobiele bereik bij hun thuis. 23.000 mensen, verspreid over heel Nederland hebben hieraan meegedaan. Doordat mogelijk mensen met klachten eerder deelnemen aan een enquête als deze, en een stad als Amsterdam ondervertegenwoordigd is, kan de uitkomst niet als representatief voor het hele land beschouwd worden. Wel is het geschikt om gemeenten, provincies en telefoonproviders met elkaar te vergelijken, en probleemgebieden in Nederland op te sporen. Gemeenten zijn alleen meegenomen in de vergelijking als meer dan twintig mensen hebben deelgenomen. Dorpen zijn alleen meegenomen als tenminste tien mensen in het postcodegebied de vragenlijst hebben ingevuld.